Conversieoptimalisatie in e-mailcampagnes

Conversieoptimalisatie in e-mailcampagnes

Een goede e-mail campagne opzetten vergt veel tijd. Alle content wordt geschreven en de workflow dient uitgewerkt te worden. Maar hoe weet je of jouw e-mailcampagne maximaal converteert? Gelukkig is e-mailmarketing tot in detail te optimaliseren. In dit blog leg ik uit hoe je kunt starten met conversieoptimalisatie in e-mailcampagnes. 

Het conversieoptimalisatie proces

Conversieoptimalisatie in e-mailcampagnes start met KPI’s. Je kunt in dit proces sturen op verschillende KPI’s die ieder bijdragen aan het totale resultaat van een e-mailcampagne. 

Dit zijn KPI’s om op te sturen tijdens het conversie optimalisatie proces:

Opens: Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk ontvangers jouw e-mail openen, dit is dan ook het eerste doel.

Clicks: Als je het eerste doel bereikt hebt, wil je dat zoveel mogelijk lezers op een link in de e-mail doorklikken naar jouw website.

Zachte conversies: Vervolgens kunnen op de website zachte conversies plaatsvinden (dit is een vorm van een conversie die niet direct tot extra omzet leidt). Bijvoorbeeld de contactpagina bezoeken. 

Harde conversies: Uiteindelijk wil je dat jouw e-mailcampagne leidt tot een harde conversie (dit is een vorm van conversie waarbij deze direct bijdraagt aan het bedrijfsresultaat). Dit kan bijvoorbeeld een contact/offerte-aanvraag of transactie zijn. 

Lijstsegmentatie en personalisatie

De tijd dat je naar één lijst dezelfde boodschap stuurt is voorbij…

Als de boodschap niet aansluit op de interesses, behoeften of problemen van de lezer, zal je veel uitschrijvingen krijgen. Gelukkig is het tegenwoordig dankzij marketing automation zeer eenvoudig om jouw e-maillijst te segmenteren. Op deze manier kun je naar iedere lijst een persoonlijke, relevante e-mail versturen. Doe je dit goed, dan zal je jouw conversies zien stijgen! Iedere ontvanger krijgt zo content over een product of dienst die aansluit op zijn/haar interesses en behoeften. 

Met marketing automation software heb je de mogelijkheid om dynamische en persoonlijke e-mails te creëren:

Dynamische content

Stel je verkoopt keukens. Dan kun je op basis van een situatie unieke content delen. Gaat het bijvoorbeeld om een compleet nieuwe keuken in een nieuwe woning, of gaat het om een verbouwing? Hoe meer data je hebt over jouw doelgroep, hoe specifieker je jouw lijsten kunt segmenteren. De content in de e-mail wordt hiermee persoonlijker en relevanter, waardoor je een hoger conversieratio haalt. 

Hou je e-maillijst up-to-date

Waarschijnlijk heb je door de jaren heen veel e-mailadressen verzameld, die allemaal in één lijst staan. Als je merkt dat jouw open rate steeds lager wordt, kan het zijn dat de lijst niet helemaal up-to-date meer is. E-mails kunnen bouncen vanwege een te volle inbox, of ze belanden in de spam of het gaat om een inactief e-mailadres. 

Het is belangrijk om de e-mailadressen die vaak bouncen uit de lijst te verwijderen. Tevens kun je een lijst aanmaken met “unengaged people”, dit zijn de mensen die al een langere tijd de mail niet openen en nergens op klikken. Deze lijst kun je uitsluiten wanneer je een e-mail verstuurd. Dit zorgt ook voor een betere domeinprestatie. Met minder emails verhoog je zo alsnog jouw open- en clickratio.

Mocht je merken dat jouw e-mails in de spambox belanden, kan het helpen om de DNS-settings van je sender domain te controleren. Als deze goed staan ingesteld, heb je een grotere kans dat jouw e-mails als veilig worden gemarkeerd door e-mailproviders. 

Optimaliseer de onderwerpregel

Een goede onderwerpregel kan de open rate van jouw mailings enorm laten stijgen. Dit is het eerste dat de ontvangers te zien krijgen als ze jouw mail ontvangen. Op basis van deze regel bepaalt men of de e-mail interessant genoeg is om te openen. Wil je de open rate verhogen, dan is het belangrijk dat je de onderwerpregel optimaliseert. Er is helaas geen gouden regel. Je kunt het beste testen wat het beste werkt voor jouw doelgroep. 

Wat wel kan helpen, is de onderwerpregel dynamisch en persoonlijk te maken. Denk aan:

  • [Voornaam], ontdek nu de nieuwe [Productnaam]. 
  • Nog slechts 1 week geldig! Vergeet niet te profiteren van [Actie X]. 
  • [Onderwerp X]: waarom dit écht past bij jouw organisatie.

Waardevolle content

Conversies en content gaan hand in hand. Conversies kunnen uitblijven als de content niet relevant en duidelijk genoeg is voor de lezers. Houd rekening met wat jouw persona’s willen lezen. Zijn de voordelen van jouw product of dienst wel duidelijk beschreven? Sluit de content wel aan op de juiste fase in de customer journey

Het helpt om je tijdens het schrijven van de content in de klant te verplaatsen. Welke vragen zou jij hebben, of welke informatie zou jij willen ontvangen? De juiste content kan de effectiviteit van jouw e-mailcampagne verhogen. 

Andere onderdelen die bijdragen aan de conversieoptimalisatie in e-mailcampagnes, zijn:

Call-to-action button
Gebruik een opvallende kleur voor de belangrijkste call-to-action button. Zorg ervoor dat de tekst in de button overeenkomt met wat je van de lezer verwacht, zoals “neem contact op” en “schrijf je hier in”. Je kunt ook testen welke kleur en tekst het beste werken voor jouw lezers.  Kies voor de belangrijkste call-to-action een opvallende kleur. 

Voorbeeld call-to-action button conversieoptimalisatie in e-mailcampagnes

Verzendtijd
Probeer erachter te komen op welk moment jouw doelgroep e-mails leest. Dit kan in de ochtend zijn, tijdens of na de lunch of in de avonduren. Als je jouw mail op het juiste tijdstip verstuurd, zal de open rate stijgen. Tevens is het belangrijk om rekening te houden met werkdagen die het minst populair zijn, zoals woensdag en vrijdag. Ook dit onderdeel kun je een aantal keer testen om tot een conclusie te komen wat voor jouw doelgroep het beste werkt. 

Gebruik de juiste afbeeldingen
Afbeeldingen kunnen ook een grote rol spelen. Persoonlijke foto’s werken over het algemeen beter. Daarbij maakt het ook uit of je doelgroep man of vrouw is. Aan de hand van data kun je bepalen welke sfeerfoto’s passen bij de doelgroep. 

De e-mail layout
Het is belangrijk dat de belangrijkste boodschap boven de “vouw” wordt weergeven, dit is het eerste dat men ziet als men de e-mail opent zonder te scrollen. Laat je hier dan een pakkende intro zien of een aantrekkelijke aanbieding? Bepaal wat voor jou het belangrijkst is.

TEST TEST TEST

Test vooral op alle onderdelen wat het beste voor jouw doelgroep werkt. Zorg er daarbij voor dat jouw e-maillijst up-to-date en gesegmenteerd is. Creëer relevante content die aansluit op de wensen en behoeften van deze segmenten. Wil je nog een stapje verdergaan, dan kun je de e-mail dynamisch en persoonlijk maken. Dit zal jouw conversieratio ten goede komen. 

Wil je conversieoptimalisatie in e-mailcampagnes uitbesteden?

Neem contact met ons op!

CONTACT