Verstuur minder emails en verhoog jouw open- en clickratio

Verstuur minder emails en verhoog jouw open- en clickratio

SharpSpring Marketing Automation heeft een onderzoek gedaan onder 5000 SharpSpring gebruikers die gebruikmaken van haar nieuwe e-mail engagement tool. Deze nieuwe functie biedt de mogelijkheid om inactieve en niet betrokken gebruikers te onderdrukken. Dit zal jouw open- en clickratio verhogen!

Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat als de e-mails naar deze personen onderdrukt worden je weliswaar minder e-mails verstuurt, maar over het algemeen een hogere open en click through ratio hebt. Bij hogere open rates en click through rates krijgt jouw (verzend)domein een betere domeinreputatie en wordt de kans dat jouw emails in de spambak terechtkomen aanzienlijk verkleint. Hierdoor zien jouw ontvangers jouw e-mail direct en zullen ze deze sneller lezen.

SharpSpring heeft de tools al een tijdje geïmplementeerd en behoorlijk wat data kunnen verzamelen. Hierdoor kunnen ze aantonen hoe de e-mail prestaties van meer dan 5.000 organisaties zichtbaar verbeterd zijn sinds de implementatie.

SharpSpring engagement tools - clickratio verhogen

Drie conclusies die gelijk opvallen in deze grafiek:

1. Deze 5.000 bedrijven hebben totaal 30 miljoen (50%) minder e-mails verzonden in 2017, vergeleken met 2016;

2. Het aantal opens is ongeveer gelijk gebleven, maar laat een stijgende lijn zien;

3. Het aantal clicks ligt ongeveer 5% hoger dan in 2016.

De gegevens die je ziet zijn van voordat de engagement tools gelanceerd zijn en daarna.

In onderstaande grafiek wordt de impact van de tools gevisualiseerd bij een max. van 1000 deliveries.

engagement tools - clickratio verhogen

In deze grafiek zie je dat er 33% minder e-mails verzonden zijn, maar dat zowel de opens (12%) als de clicks (6%) zijn gestegen. En dat zou je eigenlijk niet verwachten als je minder e-mails verstuurd. Je zou dan eenzelfde daling verwachten, maar het tegendeel is waar.

Hoe is dit mogelijk?

1. Allereerst is het belangrijk dat je je bewust bent dat de ontvangers die onderdrukt worden jouw e-mails sowieso al niet openden of klikten. Daarom zie je geen afname in het aantal opens of klikken.

2. Daarnaast focussen Internet Service Providers (ISP’s) zoals Google, Microsoft, Apple en Yahoo zich de laatste tijd in toenemende mate op engagement en belonen zij jou als je enkel e-mails verzendt naar betrokken ontvangers, door jouw e-mails in de inbox te laten belanden in plaats van in de spamfolder.

Voorheen werd de focus vooral gelegd op harde / soft bounces en spamklachten. Maar tegenwoordig vinden ISP’s engagement belangrijker. Daarom dien je enkel e-mails te sturen naar mensen die de inhoud willen ontvangen.

En dat is natuurlijk ook jouw doel als marketeer. Want een e-mail in een inbox en verstuurd naar geïnteresseerde mensen wordt altijd meer geopend dan een e-mail in een spambox of een e-mail zonder relevante content. Dit verklaart dan ook een stijging in het aantal opens en clicks.

Een betere domeinprestatie

Dankzij de nieuwe engagement tools helpt SharpSpring de reputatie van jouw domein te beschermen door e-mails nog enkel naar betrokken ontvangers te versturen. ISP’s worden ook geavanceerder om spam en ongewenste e-mail tegen te gaan. Daarom focussen ze zich niet alleen op de betrokkenheid, maar ook op de prestatie van jouw domein. SharpSpring zorgt er met haar tools voor dat jij een betere domeinreputatie hebt.

Wanneer je “slechte” verzendmethoden gebruikt, richt je op lange termijn schade aan jouw verzendreputatie die maar lastig te herstellen is. Nog een reden waarom het zo belangrijk is om de focus te leggen op de betrokkenheid en het zorgen voor een succesvolle e-mailomgeving.

Hoe werken de engagement tools?

Met de nieuwe tools kun je jouw ontvangers eenvoudig onderverdelen in drie categorieën: Betrokken, Bijna uitgesloten en Niet-betrokken. Je kunt jouw e-mails dan aanpassen op basis van de betrokkenheid van de leads, om zo de kans te vergroten dat zij jouw e-mail openen.

De tools identificeren automatisch de niet-actieve contacten (niet openen en klikken), zodat jouw domeinreputatie niet beschadigt.

– Als een contact een bepaald aantal e-mails niet opent of aanklikt (max. 16 als zij een formulier hebben ingevuld), worden deze beschouwd als niet-actief en worden zij uitgesloten.

– Als het erop lijkt dat contacten minder betrokken raken, worden deze geïdentificeerd door de tool. Zo kun je gerichtere berichten naar deze personen sturen, om de betrokkenheid weer te stimuleren.

– Zodra een contact een e-mail opent, klikt of een formulier invult, wordt deze automatisch als “volledig betrokken” beoordeeld. Als deze vervolgens 16 keer geen interactie toont, wordt deze pas weer als niet betrokken beschouwd.

Maak jij nog geen gebruik van de nieuwe engagement tools?

Dan is het van belang om hier toch op een manier mee bezig te zijn, zodat jij succesvolle e-mailcampagnes blijft uitvoeren en je kunt jouw open- en clickratio verhogen.

Onze marketing automation specialisten kunnen jou hierbij helpen!

Klik hier om contact op te nemen.

CONTACT