Persoonlijke en dynamische content in je e-mails met marketing automation

Persoonlijke en dynamische content in je e-mails met marketing automation

De afgelopen jaren ben je waarschijnlijk de term ‘personalisatie’ vaak tegengekomen. Personalisatie wordt steeds belangrijker in communicatie en het bereiken van mensen. Het is belangrijk om relevante en gepersonaliseerde content te versturen. Dynamische content gaat hier nog een stap verder in. In dit blog vertellen wij je meer over hoe je met dynamische content en dynamische e-mails in combinatie met marketing automation meer conversie kan genereren.

Dynamische content in e-mails

Een persoonlijke relatie aangaan met je klant

Om klanten en nieuwe leads aan je te kunnen binden heb je engagement nodig. Engagement kun je bereiken door je klanten en leads te overspoelen met content en e-mails maar dit is schieten met hagel, niet relevant aan de behoefte van de lead of klant en gaat zijn doel voorbij. Zeer waarschijnlijk wordt het zelfs als vervelend ervaren en zorgt het voor website verlatingen en/of uitschrijvers. Engagement met klanten en leads bouw je op door content te versturen die afgestemd is op het gedrag en de interesses van je klanten en leads. Deze content dient op het juiste moment en in de juiste fase van de customer journey verstuurd te worden. Marketing automation software zorgt ervoor dat deze gepersonaliseerde content op het juiste moment getoond wordt aan de lead/klant.

De meeste gebruikte en eenvoudigste manier om content te personaliseren is het gebruik van merge-velden. Met merge-velden kun je bijvoorbeeld een voornaam in de onderwerpregel van je e-mail gebruiken. De volgende stap in het personaliseren van content is bijvoorbeeld content sturen die zich geheel vormt naar de individuele voorkeuren en interesses van van de klant of lead door middel van dynamische content. Het versturen van dynamische content die aansluit op de interesses van de klant of lead kan met behulp van marketing automation. Via algoritmes en predictive marketing, waar marketing automation gebruik van maakt om de interesses vast te stellen, kan de content persoonlijk afgestemd worden op het gedrag en de interesses van de klant of lead.

Merge, dynamische content

Wat is dynamische content?

Dynamische content is content, zoals afbeeldingen, blogs en zelfs de aanhef in een e-mail die per ontvanger automatisch veranderd. De content wordt aangepast op basis van de persoonlijke interesses of gegevens van de bezoeker die de mail opent. Dit gebeurt niet alleen in bijvoorbeeld een persoonlijke aanhef, deze content kan ook afgestemd worden op wie de bezoeker is, wat de bezoeker bekijkt en wat de bezoeker op dat moment interessant vindt. Dynamische content kan binnen marketing automation ingezet worden om je leads relevante en gepersonaliseerde content toe te sturen. Het doel van deze dynamische content is om je leads verder door de sales-funnel heen te leiden door middel van gepersonaliseerde content die op het juiste moment verstuurd worden. Marketing automation software analyseert de gegevens van de bezoeker, klant of lead en op basis daarvan wordt er relevante content voorgesteld.

Wanneer je dynamische content in je nieuwsbrief gebruikt bouw je één keer een nieuwsbrief op voor alle verschillende doelgroepen. In deze nieuwsbrief voeg je verschillende dynamische content toe, waardoor de content getoond wordt aan degene die aan de juiste kenmerken voldoet. Je kunt bijvoorbeeld een dynamische gepersonaliseerde aanhef in je e-mail plaatsen, de aanhef past zich per ontvanger aan met daarin de juiste informatie.

Dynamische content

 

Ook zou je verschillende nieuwsbrieven kunnen sturen naar je klanten, die misschien meer over jouw diensten weten dan leads die de nieuwsbrieven ontvangen. Je kunt bepaalde informatie of content alleen tonen aan je klanten. Voor je leads stel je in dat deze andere content te zien krijgen.

De dynamische content moet passen bij de fase waarin de lead zich bevindt binnen de customer journey. In welke fase de lead zich bevindt binnen de customer journey wordt onder andere bepaald aan de hand van Lead Scoring. Lead Scores zijn scores die worden toegekend aan een lead op basis van bepaalde handelingen en acties die de lead heeft uitgevoerd op bijvoorbeeld jouw website of binnen jouw e-mails. Aan de hand van deze Lead Scores kun je bepalen welke informatie en content bepaalde ontvangers van je e-mail mogen lezen.

Wil je meer informatie over dynamische content in e-mails? Of heb je hulp nodig bij het aanmaken van dynamische content in je e-mails? Neem contact op met onze specialisten!

CONTACT