Wil jij een doeltreffende emailstrategie? Start met lijstsegmentatie!

Wil jij een doeltreffende emailstrategie? Start met lijstsegmentatie!

Hoe lijstsegmentatie bijdraagt aan een hogere open rate, CTR en conversie.

Wat maakt e-mailmarketing zo’n krachtig middel in je marketingstrategie? Wat dacht je van lijstsegmentatie? Waarbij je jouw complete e-maillijst in groepen verdeelt op basis van kenmerken. Door e-maillijsten te segmenteren kun je jouw leads veel directer en specifieker aanspreken. Je kunt hen in een marketing automation workflow op het juiste moment de informatie geven die zij nodig hebben. Wanneer je dit goed doet, haal je het maximale uit jouw e-mailstrategie.

Wat is lijstsegmentatie?

Het doel van lijstsegmentatie is personalisatie. Op basis van wat je weet over een lead creëer je lijsten. Denk aan: koopgedrag, pijnpunten, behoeften of zakelijke functie. Naar ieder segment kun je zo persoonlijke content versturen.

De gesegmenteerde e-maillijsten kunnen groot of klein zijn. Een lijst met leads die een specifiek e-book op jouw website hebben gedownload, kan vrij groot zijn. De lijst met leads die hebben aangegeven een bepaald probleem te ervaren, kan erg klein zijn. Over het algemeen geldt: hoe kleiner de lijsten zijn, hoe groter de kans is dat je gepersonaliseerde en relevante content verstuurt.

Als je de lijsten namelijk zorgvuldig gesegmenteerd hebt, komen je leads in een specifieke marketing automation workflow terecht. Zij ontvangen relevante e-mails vol met informatie die zij willen, informatie die hun vraag of pijnpunten oplossen. Die personalisatie leidt tot meer conversies, meer sales en blije klanten.

Lijstsegmentatie

Hoe helpt segmentatie jou?

1. Hogere open rates
Het maakt niet uit wat er in je e-mails staat als niemand jouw e-mails opent. De onderwerpregel is voor dit onderdeel een beslissende factor. Dankzij lijstsegmentatie kun je op maat gemaakte onderwerpregels gebruiken voor specifieke groepen. Hierdoor zal je een hogere open rate hebben.

2. Hogere CTR
Voor de CTR is de inhoud van de e-mail juist de beslissende factor. Je kunt wekenlang A/B testen met call to actions en e-mailonderwerpen, maar zonder relevante content klikt niemand. Met een gesegmenteerde e-maillijst kun je content sturen waar de lezer oprecht in geïnteresseerd is. Dit zorgt voor een hogere CTR.

3. Meer conversies
Zorg ervoor dat je lezer zo min mogelijk hoeft na te denken, maar precies weet wat hij moet doen. Raak de juiste snaar met gepersonaliseerde content en voeg een sterke, duidelijke call to action toe. Neem alle mogelijke twijfel weg en de lead komt in de verleiding om een aankoop bij jou te doen.

4. Minder uitschrijvingen
Een zoveelste e-mail op een dag met informatie wat niet aansluit op de behoefte van de lezer, zal ervoor zorgen dat mensen zich uitschrijven van jouw e-mails. Marketing automation software maakt automatisch “Low Engagement Lists” aan. Deze feature zorgt ervoor dat ontvangers uitgeschreven worden, zodra zij geen betrokkenheid meer tonen.

Tevens kun je in marketing automation precies zien wat iemand opent en waar men op klikt. Hier kun je direct op inspelen. Doordat je ziet hoe iemand omgaat met jouw content, kun je de frequentie bepalen en weet je welke content zij relevant vinden.

5. Vermijd spamfilters
Een e-mail die nooit wordt afgeleverd, is net zo waardeloos als een e-mail die nooit is verzonden. En tegenwoordig is er niet zoveel meer nodig om in de spamfilter te belanden.

Als je te vaak irrelevante content verstuurt naar ontvangers die weinig betrokkenheid tonen (bijv. nooit openen of klikken), kom je al snel in de spamfilter terecht. Aangezien je door lijstsegmentatie specifieke content kan versturen, kom je minder snel in de spamfilter.

6. Algemene klanttevredenheid vergroten
Niemand houdt van standaard e-mails; ze zijn nutteloos, irritant en belanden direct in de prullenmand. Val je leads niet lastig, bespaar hun tijd en segmenteer je lijsten. Als je segmenten maakt, kun je e-mails eenvoudiger dynamisch maken. Zo verstuur je persoonlijke content door middel van dynamische velden in de e-mail.

Met persoonlijke content hou jij je klanten tevreden. En een tevreden klant is een terugkerende klant!

Welke data heb je nodig

Er zitten geen vaste regels vast aan lijstsegmentatie. Elk bedrijf wilt iets anders weten van hun doelgroep. Dit heeft te maken met het type product of de dienst. Om je op weg te helpen, is dit een lijst met voorbeelden van data die helpen de doelgroep te groeperen:

  • Demografische gegevens; geslacht, leeftijd, baan, functie-titel.
  • Gebruikersgedrag; als je eenmaal begrijpt wie jouw product gebruikt of koopt, probeer dan uit te zoeken waarom en hoe. Bekijk de klikfrequentie, daaraan kun je zien wie jouw meest betrokken leads zijn, maar ook wie geen interesse hebben. Hier kun je ook weer een aparte lijst voor maken en je e-mails op aanpassen.
  • Fase in de customer journey; iedere lead bevindt zich in een andere fase in de verkoopcyclus. Sommige hebben nog geen idee wat je precies aanbiedt, anderen zitten al bijna tegen de sale aan. Jouw content dient op de fase aan te sluiten waarin de lead zich bevindt.
  • E-mail gebruiksgegevens; als je jouw klanten de optimale leeservaring wilt bieden, is het belangrijk dat je weet op welk device jouw leads de e-mails openen. Smartphones en laptops bieden twee totaal verschillende e-mail ervaringen. Op basis daarvan kun je groepen maken voor verschillende browsers en/of devices. Tenzij jouw template optimaal responsive is.

Wanneer is het goed om te starten met lijstsegmentatie?

Dit kan ik vrij kort beantwoorden: bijna altijd. Er zijn maar weinig gevallen waarin een e-mail versturen naar een enorme lijst een goed idee is. Hooguit om een algemene aankondiging te doen, bijvoorbeeld voor een nieuwe website.

Je kunt op elk moment starten, meer te weten komen over je leads en deze in lijsten onderverdelen. Jouw doel is om doorlopend een volledig profiel van iedere lead samen te stellen.

Hoe werkt segmenteren?

Effectieve lijstsegmentatie kan je een hoop positieve resultaten opleveren. Ermee starten is echter een klus. Als je altijd één grote lijst hebt gehad, kan het nogal onoverzichtelijk zijn. Heb je echt geen idee waar je moet starten? Volg dan deze zes stappen:

1. Definieer de datapunten; je kunt niet segmenteren zonder gegevens. Welke gegevens ga je verzamelen?

2. Doe een doelgroeponderzoek; ken je klanten, zij vormen de basis van je segmentatie.

3. Bepaal je segmenten; bepaal waar je de lijsten op wil segmenteren. Dit doe je aan de hand van bovenstaande gegevens. Vervolgens kun je met een aantal e-maillijsten gaan experimenteren.

4. Creëer de juiste content; zodra je de lijsten gemaakt hebt, ga je onderwerpen en content creëren die erop aansluit.

5. Voer de segmentatie uit; je weet nu precies hoe lijstsegmentatie werkt. Maar hoe ga je het in de praktijk uitvoeren? Kies in ieder geval voor een marketing automation software die de functies biedt voor lijstsegmentatie.Screenshot blog lijstsegmentatie

6. Meten, aanpassen, herhalen; zodra je e-mails verstuurd hebt, kun je gegevens verzamelen. Zorg ervoor dat je bijhoudt hoe mensen omgaan met jouw e-mails: meet wat ze openen, waar ze op klikken en welke content hen aanspreekt. Zo kun je continu optimaliseren.

Een doeltreffende e-mailstrategie?

Begin dan vandaag nog met lijstsegmentatie! Iedere lead heeft unieke interesses, behoeften en pijnpunten. Stuur dus niet dezelfde e-mail naar iedereen. Middels segmentatie kun je de boodschap eenvoudig personaliseren op basis van de interesses, demografische gegevens en de fase van de customer journey.

Met een goed doordachte strategie en de juiste hulpmiddelen kun je de ervaring van jouw e-mailmarketingproces voor iedere lead optimaliseren en het hoogst haalbare resultaat uit iedere geopende e-mail halen. Zorg voor relevante content en jouw open rate, CTR en conversies zullen stijgen!

Meer informatie over lijstsegmentatie?

Neem contact op met onze specialisten!

CONTACT