5 tips om jouw B2B-mailings te optimaliseren
Het constant vernieuwen van je B2B-mailings is vaak lastig en kost veel tijd. In de meeste gevallen wordt de vorige opzet gebruikt voor de nieuwe mailing, je past de tekst een beetje aan en voila: je hebt een nieuwe mailing. Toch betekent dit in de praktijk vaak niet dat de mailing ook daadwerkelijk geoptimaliseerd is. In dit blog delen wij een vijftal tips die je helpen bij het opfrissen en optimaliseren van je mailings.
Tip #1: B2B-Mailings personaliseren
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat gepersonaliseerde e-mails zorgen voor een hogere Click Through Rate en voor een hogere conversie. Ook blijkt dat het gebruiken van een eigen naam het sterkst werkt. Personalisatie velden in mails zijn dus een makkelijke manier voor een hoger resultaat.
Een andere manier op de mails persoonlijker te maken is om mailings te sturen op basis van de interesses, behoeften en het leesgedrag van de ontvangers. Er zijn diverse e-mailmarketing softwares zoals SharpSpring die dit ondersteunen waardoor je gepersonaliseerde mailings kunt versturen.
Tip #2: De eerlijke clickbait
Clickbaits zijn een interessante en veelgebruikte manier om je mail aantrekkelijk te maken voor de lezers. Ze lokken de lezers uit om te klikken op de content. Toch hebben clickbaits een slechte naam, vaak worden lezers na het klikken op de clickbaits teleurgesteld door de content. Het is dus belangrijk om in de clickbaits echt te beschrijven wat jij aan je lezer geeft en deze aantrekkelijk maakt. Met een goede clickbait zorg je ervoor dat de lezer meer zin krijgt om de mail te lezen, dit betekent dus dat je Click Through Rate zeker zal gaan stijgen!
Voorbeelden van zinnen die vaak goed werken, zijn: ‘Dit artikel is het meest gelezen’ of ‘X aantal lezers heeft dit artikel beoordeeld als X’.
Tip #3: Het gebruik van emoji’s 📧 👀
De onderwerpregel bepaalt eigenlijk of een mail geopend wordt of niet. Door middel van een emoji in het onderwerp wordt de toon van de mail al gezet voordat de mail geopend wordt. De e-mail valt op en wordt met een emoji sneller aangeklikt. Onderzoek toont aan dat het gebruik van emoji’s in de onderwerpregel een 10 tot 15% hogere openingspercentage hebben.
Toch zijn er een aantal punten waar je op moet letten bij het gebruik van emoji’s. Zorg ervoor dat je niet overdrijft en te veel, onnodige emoji’s gebruikt. Het is ook belangrijk dat de emoji’s bij je bedrijf en de boodschap van de mail passen. A/B-testen is ook essentieel, hierdoor kom je erachter welke emoji’s een positief effect hebben en kun je de emoji’s afstemmen op de voorkeuren van de lezers.
Voorbeeld van emoji’s in en onderwerpregel:
Tip #4: Beeld vs tekst
Uit veel diverse onderzoeken komt de grote kracht van het gebruik van beeld in e-mails naar voren. Toch is beeld niet per se belangrijker dan de tekst. De combinatie van beeld samen met tekst is de sleutel tot succes en maakt de mail krachtig. Het is dus de uitdaging om zowel tekstueel als visueel het gewenste gevoel van de e-mail en de boodschap over te dragen. Een beeld in een e-mail trekt de aandacht en zorgt voor een aantrekkelijke lay-out. Besteed dus niet alleen genoeg tijd aan je tekst maar ook aan het beeld.
Tip #5: Leesbare tekst en lay-out
De ontvangers van je mailings moeten de mails op hun gemak kunnen lezen wanneer het hun uitkomt. Vaak lukt het niet om de e-mail op hun gemak te lezen vanwege te veel vaktaal: ingewikkelde, formele en lange zinnen.
Zorg ervoor dat je tekst met makkelijke en hedendaagse woorden wordt gevuld om de leesbaarheid te vergroten. Toch moet je de vaktaal niet helemaal gaan vermijden, juist daarmee laat je zien dat je kennis hebt en de taal van de ontvanger spreekt. Naast de leesbare tekst is het ook van belang dat de lay-out overzichtelijk is. Het gebruik van tussenkoppen en alinea’s verbetert de leesbaarheid van de mailing.
Nog meer tips voor het opfrissen van B2B-mailings?
Gebruik jij nog andere tips om jouw mailings op te frissen? Wij zijn erg benieuwd! Deel ze door contact met ons op te nemen!