Doelgroepsegmentatie op basis van behoefte/pijnpunten binnen marketing automation

Doelgroepsegmentatie op basis van behoefte/pijnpunten binnen marketing automation

In de meeste gevallen zijn de leads die in jouw marketing automation software binnenkomen al gesegmenteerd. Je hebt deze bijvoorbeeld verzameld via LinkedIn advertising waar je al doelgroepsegmentatie toepast. Dit is echter veelal op basis van hun profiel: functie, bedrijf en locatie. Binnen marketing automation kun je specifieker segmenteren, namelijk op gedrag, activiteiten, urgentie, behoeften en pijnpunten. Je kunt dan denken aan bezochte pagina’s of clicks op links in e-mails.

In dit blog geven wij tips over hoe je jouw doelgroep binnen marketing automation kunt segmenteren op basis van behoefte/pijnpunten.

Tip #1. Bepaal de pijnpunten van jouw doelgroep

Welke vragen kun je bedenken om jouw product/dienst in verschillende doelgroepen te verdelen? Natuurlijk heb je één hoofddoelgroep, maar onderling heeft deze doelgroep verschillende behoeften.

Door te segmenteren op basis van behoeften/pijnpunten, kun je nieuwe mailinglijsten maken om deze nog gerichter op te volgen en de leads zo op het juiste moment naar de sales sturen.

Het is belangrijk om deze pijnpunten/behoeften eerst in kaart te brengen.

Tip #2. Stel de juiste vragen in formulieren

De segmentatie begint in de formulieren. Door de juiste vragen te stellen kun je iemands behoefte of urgentie achterhalen. Bijvoorbeeld wanneer een prospect een e-book download.

Doelgroepsegmentatie

Op basis van de gekozen behoefte, kun je dan een specifieke opvolging maken. Zo krijgt iedere doelgroep informatie die echt gepersonaliseerd en relevant is.

Tip #3. Bouw relevante maillijsten

In marketing automation kun je per antwoord een specifieke lijst aanmaken waar de lead in terecht komt middels ingestelde triggers en regels. Zo creëer je in marketing automation een heel duidelijk overzicht van de verschillende doelgroepen.

Tip #4. Creëer de juiste opvolging voor iedere behoefte

In marketing automation kun je aan de hand van het gekozen antwoord een bijbehorende workflow triggeren. Middels lead nurturing (e-mailopvolging om on top of mind te blijven) maak je dan van een “koude” prospect een warme lead die steeds op het juiste moment verder naar de sales begeleid wordt.

Voorbeeld:
In het formulier wordt er een vraag gesteld. Op basis van het gegeven antwoord in tip 2 komt men in de juiste workflow terecht. Zo krijgt elke lead de opvolging die bij hem/haar past.

Opvolging doelgroepsegmentatie

Tip #5. Pas leadscoring toe

Door punten toe te kennen aan de acties die een lead binnen de campagne uitvoert, kun je bepalen wanneer een lead “sales ready” is. Bijvoorbeeld wanneer de lead een e-mail uit de opvolging opent, op een link klikt of reageert op de mail.

Wanneer de lead een bepaalde score heeft behaald, kun je instellen dat er een notificatie naar de salesmedewerker gestuurd wordt. Hij/ zij kan dan contact opnemen met de warme lead om van deze een klant te maken.

Doelgroepsegmentatie op basis van urgentie

Dezelfde tips gelden voor doelgroepsegmentatie op basis van urgentie. Bijvoorbeeld als je een makelaar bent, dan kun je in een formulier vragen wanneer degene van plan is om te verhuizen en op basis daarvan een opvolging maken.

Wil jij ook zo’n gerichte opvolging?

Kom je er na deze tips nog niet helemaal uit hoe je dit kunt implementeren? Dan helpen onze marketing automation specialisten je graag!

NEEM CONTACT OP