Veelgestelde vragen over Marketing Automation in B2B
Dit zijn de veelgestelde vragen over marketing automation in B2B. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op!
Wat is Marketing Automation?
Marketing automation is de snelst groeiende software op de markt, en is dé toekomst om jouw sales- en marketing proces te verbeteren. Marketing automation is een geautomatiseerd systeem om B2B leads/prospects op te volgen en verder door de customer journey te leiden. Met marketing automation software kun je op het juiste moment relevante informatie versturen naar een hele specifieke doelgroep. Dit doe je door verschillende triggers in te stellen en specifieke maillijsten te maken.
Welke Marketing Automation software moet ik kiezen?
Twee systemen die wij sterk aanraden & waar wij mee werken zijn ActiveCampaign en SharpSpring. Beide komen jaarlijks zeer hoog naar voren in alle populaire ranglijsten en SharpSpring werd in het bekende Nederlandse vakblad Emerce zelfs uitgeroepen tot het #1 Marketing Automation software voor het MKB in 2015 en 2016.
Bekijk hier de functies van beide softwaresystemen >>
Hoe start ik met Marketing Automation?
Marketing Automation opstarten in een vogelvlucht: allereerst dien je een strategie op te stellen, jouw doelgroep(en) te bepalen en een marketing automation software te kiezen. Heb je dit allemaal in kaart gebracht? Dan heb je de eerste handvatten al om te starten.
Check voordat je start nog even de 5 signalen dat jouw organisatie klaar is voor marketing automation.
Welke campagnes kan ik allemaal automatiseren met Marketing Automation?
- Actiecampagne
- Welkomstcampagne
- Eventcampagne
- Lead Nurturing campagne
- Beoordelingscampagne
- Cross selling / upselling campagne
- Abandonment cart campagne
- Koude emailcampagne
- Inrichten salesfunnel
- Drip campagne
Lees hier meer over alle campagnes >>
Wanneer begin ik resultaten te zien en kan ik mijn investering terugverdienen?
Als marketeer wil je graag weten wat je terugverdient uit een investering. Al jouw marketing automation inspanningen dienen natuurlijk wel iets op te leveren. Uit de praktijk blijkt dat 60% van de organisaties binnen 6 maanden na de implementatie van marketing automation hun investering heeft terugverdient.
In marketing automation kun je ook kansen aanmaken en hier het offertebedrag aanhangen. Zodra je de deals hebt binnengehaald, zet je deze op geslaagd en krijg je een duidelijk overzicht van al jouw inkomsten uit de deals.
Zitten er risico’s aan marketing automation?
Als je geen duidelijke strategie hebt, dan zitten er zeker risico’s aan. Namelijk dat marketing automation jou niks oplevert. Daarnaast is gebrek aan content een valkuil binnen marketing automation. Het is verstandig om net als een strategie ook een content marketing plan op te stellen, zodat je altijd voorzien bent van voldoende content. Als je duidelijk inzicht hebt in je customer journey en vanuit hier buyer persona’s opstelt, kun je gerichte marketing campagne uitvoeren.
Kan ik ook met Marketing Automation starten als ik hier helemaal geen ervaring mee heb?
Ja, dat kan zeker. Mocht je er toch niet helemaal uitkomen zelf, neem dan contact met ons op. Een marketing automation consultant kan jou helpen bij de implementatie!