5 signalen dat je organisatie klaar is voor marketing automation

5 signalen dat je organisatie klaar is voor marketing automation

Niet alle organisaties zijn geschikt om te starten met marketing automation.

Laat je daarom niet direct gek maken door marketing bureaus die je de hemel beloven met hun marketing automation software.

Ga eerst zelf na of deze software jouw business wel echt verder kan helpen. En of deze software jou meer website leads zal brengen.

Voordat je op zoek gaat naar de beste marketing automation software, of het beste marketing bureau die dit implementeert, lees eerst dit artikel goed door en bespreek dit met je partners en/of collega’s.

Want geen een organisatie wordt beter van maandelijkse kosten voor software die ze bijna niet gebruiken.

Heeft het voor jouw organisatie zin om te starten met marketing automation?

Signaal #1: Je weet niet welke (individuele) leads je website bezoeken

De meeste organisaties weten niet wat hun leads doen op de website. Ze zien in Google Analytics wel wat het gedrag is, maar ze weten niet welke lead er op hun website is geweest.

Is de prospect die je gister hebt gesproken nog op je website geweest?

Wat heeft hij precies bezocht en gelezen??

Super waardevolle informatie, wat op dit moment allemaal verloren gaat.

Met Marketing Automation software zorg je er altijd voor dat je informatie over je leads paraat hebt. In real time:

Starten met marketing automation blog
Meet exact wat je leads bezoeken op je website, en welke e-mails ze openen/doorklikken.

Signaal #2: De opvolging van je leads/prospects kan een stuk efficiënter

Je team heeft het druk met allerlei zaken, waardoor er veel communicatie richting leads/prospects niet of te laat wordt uitgevoerd.

Zonde. Dit kost je heel veel omzet.

Met Marketing Automation software wordt deze opvolging nooit vergeten. Hij wordt namelijk geautomatiseerd:

1. Iemand laat zijn gegevens achter -> 2. Start automatische e-mails

Zo simpel is het.

Heb je een prospect die zijn gegevens niet heeft achtergelaten, maar die je Face to Face hebt gesproken? Zorg er dan voor dat je deze alsnog in marketing automation zet en dat je 1-3 vooraf geschreven e-mails hebt klaarstaan, welke je kunt versturen naar de prospect.

TIP: Zet in deze e-mails altijd een link naar een webpagina, zodat het systeem daarna al het website gedrag van de prospect kan meten!

Signaal #3: Je koude sales loopt niet.

Koude sales is lastig (en helemaal niet leuk).

Onze ervaring met klanten is dat hun salesmensen dit liever uit de weg gaan, en bijna al hun energie stoppen in relatiebeheer.

Relatiebeheer is prima, maar sales is essentieel voor jouw bedrijf!!

Daarom: maken wij het die salesmensen een stuk makkelijker om de telefoon te pakken.

Hoe?

Met een dagelijks/wekelijks overzicht van warme leads:

 

Lead Digest

Met Marketing Automation kun je ervoor zorgen dat jouw leads een update krijgen van alle warme leads die op je website zijn geweest – inclusief wat ze hebben bezocht, en hoe lang.

Op deze manier kun je ook notificaties instellen per persoon of organisatie, zodat je een sms of e-mail ontvangt wanneer een (voor jou) belangrijke prospect terugkeert op je website.

Zo smeden je salesmensen het ijzer wanneer het heet is.

Signaal #4: Je wilt heel graag weten hoeveel omzet jij uit je sales en marketing activiteiten haalt

Je investeert veel in sales. Je investeert veel in marketing.

Maar wat verdien je terug van elke euro?

Wordt het niet tijd om dit eens goed te meten? Zodat je weet waar je meer of minder geld in moet investeren.

Met Marketing Automation is dit een eitje. Elke nieuwe lead en elke nieuwe klant wordt automatisch gekoppeld aan een campagne.

Het mooie is dat je ook elke campagne een ‘tag’ kunt geven, zodat je op allerlei manieren kunt zien welke het meeste opleveren.

Bijvoorbeeld:

  • Mond-tot-mond
  • Offline campagnes
  • Koude sales
  • Specifieke landingspagina’s
  • Via een e-boek, whitepaper, etc.
  • Online Advertising
  • Seminars
  • , etc.

Zie hier een voorbeeld in ons Sharpspring Marketing Automation systeem:

Campaigns

Stop dus met hagelschieten wat betreft je marketing activiteiten. Start met gerichte investeringen. 

Signaal #5: Er wordt te weinig aan up- en/of cross selling gedaan

Heb je een product waar je up- en cross selling mogelijkheden mee hebt?

En wordt hier niet consistent aandacht aan besteed door je salesmedewerkers?

Heb je het idee dat je hier meer omzet uit kunt halen, dan wordt het tijd om te starten met marketing automation!

Hiermee laat je namelijk niets aan het toeval over. Je zet automatische e-mails klaar, welke worden ‘getriggerd’ zodra jouw klant hier klaar voor is!

Wil je dat je klant na een x periode een sales e-mail ontvangt? Check.

Wil je dat een klant bij terugkomst op de website een sales e-mail ontvangt? Geen probleem.

Wil je dat een klant na een x aantal bestellingen een bedanktmail met een kortingscode ontvangt? In 1 minuut geregeld.

Het mooie van dit alles is dat je het 1 keer klaarzet, en verder achterover kunt leunen. (niet helemaal natuurlijk, je moet natuurlijk alle e-mails testen op resultaat om weer verder te optimaliseren.)

Voldoet jouw organisatie aan alle signalen? Dan wordt het tijd om te starten met marketing automation!

Wil je weten wat marketing automation voor jouw organisatie (of voor jouw klanten) kan betekenen?

Vraag dan direct een demo aan.

Vraag hier een demo aan.