Waarom jij nú moet starten met marketing automation (Ook als startup)
Als startup denk je misschien niet direct aan marketing automation. Dit zou iets zijn voor “grote” organisaties. Maar wist je dat de tijd (en dus geld) die je bespaart op bepaalde taken juist essentieel is voor drukke startups? Een startup is het meest kwetsbaar in de groeifase. Marketing automation is de key om de pijnen tijdens de groeifase te verzachten en om jouw marketing een boost te geven. Wij delen vijf redenen waarom jij moet starten met marketing automation.
1. Marketing automation bespaart tijd en geld
Vandaag de dag speelt jouw salesfunnel zich bijna helemaal online af. De tijd dat de klant ‘blanco’ het gesprek met salesmedewerkers aangaat is voorbij. Organisaties die marketing automation inzetten begrijpen dit, en zorgen ervoor dat alle leads gepersonaliseerde content ontvangen.
Allemaal geautomatiseerd.
De klant wordt dan stap voor stap, automatisch, klaargestoomd voor het belangrijke salesgesprek. Jij krijgt een notificatie wanneer de lead ‘sales ready’ is.
Door deze taken, zoals veel voorkomende communicatiemomenten (denk aan een offerte opvolging of up-selling mails) met de leads te automatiseren, kun je honderden uren en dus geld besparen.
Een startup heeft vaak nog geen werknemers in dienst. Het werven van het juiste personeel kan duur en tijdrovend zijn. En wellicht heb je ook nog niet de mogelijkheid om maandelijks loon uit te keren. Door bovenstaande communicatie te automatiseren, heb je nog even geen personeel nodig! Jij hoeft het slechts een keer in te richten en marketing automation doet de rest! Zodra je de notificatie krijgt dat de lead ‘sales ready’ is, kom je weer in actie. Het is wel belangrijk om de workflows te monitoren.
Met marketing automation kun je direct consistentie in jouw verkoopproces brengen.
2. Marketing automation kan de effectiviteit van leadgeneratie een boost geven
Prospects zijn voor iedere startup heel belangrijk, maar heb je voldoende tijd om ze aan je te binden? Voldoende tijd wijden aan potentiële klanten is cruciaal om een organisatie of startup te laten groeien. Als je meer tijd overhoudt, kun je een groter publiek bereiken en potentiële klanten eenvoudiger door de customer journey begeleiden.
In plaats van iemand aannemen of inzetten voor lead nurturing, kan marketing automation je helpen. De software helpt je om een waardevolle database op te bouwen met leads door automatisch de belangrijkste gegevens te verzamelen over potentiële klanten.
Deze gegevens zijn erg waardevol voor jouw marketingstrategieën. Of het nu gaat om interactie met je doelgroep of om segmentatie. In een vroeg stadium al zoveel gegevens verzamelen over je doelgroep is erg voordelig voor je marketing.
3. Dankzij marketing automation bevind je je op hetzelfde niveau als “grote” spelers
Als startup of kleine organisatie bevind je je vaak nog onder de “grote” spelers in jouw branche. Met marketing automation is dit niet meer het geval. Marketing automation kan je helpen om dichterbij een meer gelijk speelveld te brengen.
Kleinere bedrijven doen vaak hun marketing zelf. Marketing automation kan veel van de druk verlichten en een gebrek aan vaardigheden compenseren die van marketing een tijdrovende klus maken. De meeste moderne marketing automation tools zijn responsive, gebruiksvriendelijk en erg toegankelijk. Dit houdt in dat als jouw startup eenmaal goed opgezet is, jij je geen zorgen hoeft te maken om succesvolle marketingcampagne.
4. Marketing automation is door iedereen makkelijk te gebruiken
Je hoeft niet technisch te zijn om de software te gebruiken. Integendeel: zoals al eerder aangegeven, is iedere marketing automation software enorm simpel in gebruik. Dit betekent dat je zelf al snel doorhebt hoe je het systeem op de juiste manier gebruikt. Maar het ook snel kunt uitleggen aan medewerkers. De belangrijkste onderdelen van het systeem kun je binnen een paar uur al onder de knie hebben.
5. Marketing automation hoeft geen grote uitgave te zijn
De aanschaf van marketing automation software hoeft geen grote uitgave te zijn. De tijd dat het alleen betaalbaar was voor grote organisaties is voorbij. Er zijn namelijk ook kleinere software partijen op de markt, welke een veel lager prijsmodel hanteren.
Tevens is marketing automation een investering die zich als je het goed inricht, in no-time terugverdiend!
Wanneer start jij?
Wees een voorloper in je branche en zorg ervoor dat je tijdig start met marketing automation – ook als startup!
Des te eerder je start, des te meer waardevolle leads je dit jaar nog zal genereren.
Je hoeft niet je hele marketing om te gooien. Zelfs met hele kleine stappen is marketing automation al waardevol en omzetverhogend. Denk aan simpele segmentaties van je doelgroepen, of gepersonaliseerde sales e-mails.
Ben je benieuwd hoe je marketing automation voor jouw bedrijf of startup kunt implementeren?
Neem contact op met onze specialisten!