Verhoog jouw CTR met dynamische content

Verhoog jouw CTR met dynamische content

Een gebrek aan kennis en specialisten is de voornaamste reden dat er nog steeds B2B marketeers zijn die niet (durven te) starten met marketing automation. Iets wat wij enorm zonde vinden. Marketing automation zorgt er juist voor dat je slim gebruikmaakt van data en jij hierdoor relevante content op het juiste moment kunt versturen. Zo kun je jouw bestaande klanten beter bedienen en nieuwe klanten aan jouw organisatie binden.

Marketing automation is niet lukraak e-mails versturen naar een grote groep mensen. Je kunt juist heel gericht e-mails versturen. Om de behoeften van je doelgroep te begrijpen, is engagement nodig. Daar moeten we wel even voor omschakelen, want nu focussen we ons veelal op marketingcampagnes die gericht zijn op branche, bedrijfsgrootte en functie. Zo bouw je echter geen compleet digitaal profiel op, ontstaat er geen individuele communicatie en is er geen engagement.

Het draait uiteindelijk allemaal om de customer journey. Via welke kanalen, op welke momenten en met welk type berichten kun je de doelgroep het beste bereiken? Als je dit weet, kun je de content personaliseren. Je kunt de content afstemmen op interesses, gedrag en op de fase van de customer journey waarin de lead zich op dat moment bevindt.

Dynamische content

Een van de manieren om ervoor te zorgen dat jouw content relevant is voor de ontvanger, is door gebruik te maken van dynamische content. Uit de Nationaal E-mail Benchmark is gebleken dat dynamische content zorgt voor een verhoging van 0,9 procent van de CTR. 

In marketing automation kun je de content heel eenvoudig (hyper) personaliseren. Je kunt de content personaliseren middels merge-velden. Zo plaats je bijvoorbeeld de voornaam in de onderwerpregel of verwerk je de naam in de inhoud van de e-mail. Dynamische content gaat nog een stapje verder. Je personaliseert dan niet alleen een regel, maar de complete email met bijvoorbeeld gepersonaliseerde afbeeldingen, url’s en call to action buttons. Je maakt de content dynamisch middels ingestelde regels en criteria.

Dynamische content in e-mail

In bovenstaand voorbeeld wordt de e-mail gepersonaliseerd naar de download die de lead heeft aangevraagd.

Buyer persona’s en leadscores

Om de klantbeleving te optimaliseren, raden wij het gebruik van buyer persona’s aan. Je kunt dan per persona content creëren die aansluit op hun interesses. Hierdoor worden jouw campagnes veel effectiever, omdat de content zeer relevant is voor de lezer – en dus voor een hogere CTR zorgt.

Na de hyperpersonalisatie is de volgende stap om deze customized content op het juiste moment te versturen. Wat het juiste moment is, hangt af van waar de lead zich in de customer journey bevindt. Dit kun je bepalen middels leadscores. Dit houdt in dat je punten toekent aan de acties die de lead uitvoert op jouw website of in de e-mail.

Als de lead een bepaald aantal punten behaald heeft, gaat deze naar de volgende fase in de customer journey. Voor iedere fase heb je andere content nodig. Maar ook voor de verschillende persona’s als je deze hebt. Als je bijvoorbeeld 2 verschillende persona’s hebt en 5 fases in de customer journey, zal je 10 verschillende e-mails met dynamische content creëren.

Start vandaag nog met dynamische content

Op dit moment wordt er in slechts 37% van de gevallen gebruik gemaakt van dynamische content in e-mails. De kansen op dit gebied worden dus nog beperkt benut.

Heb je hulp nodig om te starten met dynamische content in jouw e-mailcampagnes? Dan kun je altijd contact met ons opnemen! Of natuurlijk een live online demo aanvragen.

Contact