Schoondergang.nl resultaat: Automatische leadopvolging zorgt voor urenbesparing en winst 

Al bijna 100 jaar is Schoondergang in de Nederlandse grootkeuken markt een toonaangevende all-round leverancier van professionele keukens.

Klantcase Schoondergang

Bij Schoondergang ontvagen zij dagelijks ingevulde contactformulieren en informatie aanvragen. Veel leads laten hun e-mailadres achter, die handmatig opgevolgd moeten worden.

De (nadelige) resultaten hiervan zijn:

1. De leads worden maar éénmalig opgevolgd. Een gemiste kans, omdat leads vaak pas na 2-5 e-mails reageren.

2. De opvolging is door de dagelijkse drukte niet consistent. Leads worden vaak pas enkele dagen later opgevolgd.

Schoondergang vroeg ons een oplossing te bedenken om meer consistentie in de leadopvolging te krijgen, zodat dit strak en snel gebeurt.

Om hier een oplossing voor te bedenken, hebben wij onze vier vaste stappen voor B2B klanten uitgevoerd:

4 stappen searchuser
– Segmentatie is het segmenteren van leads op basis van hun koopurgentie;
Fundering is het creëren van een item om leads te verzamelen, bijvoorbeeld een E-book;
– Bij het onderdeel bereik wordt het kanaal ingezet waar de doelgroep zich bevindt;
Follow-up is het opvolgen van de leads na hun aanvraag.

Stap 1: Fundering

Als eerste stap zijn we begonnen bij de fundering: Leads verzamelen op de website middels een e-book. Een contactformulier is vaak een hoge drempel voor bezoekers om gegevens achter te laten. Een gratis download aanbieden met daarin relevante informatie voor jouw doelgroep, triggert bezoekers om gegevens achter te laten.
Daarom hebben wij eerst gratis downloads gemaakt om op een laagdrempelige manier leads te verzamelen op de website:

 

Stap 2: Segmentatie

In deze klantcase segmenteren we de leads op basis van hun koopurgentie en op branche. Op branche segmenteren we door downloads aan te bieden voor een specifieke branche, bijvoorbeeld horeca ondernemers. De koopurgentie bepalen we door in het formulier te vragen naar de reden van aanvraag. Hierdoor kunnen we de follow-up laten aansluiten op hun situatie. Tevens kan een sales medewerker de lead direct opvolgen als deze aangeeft een concrete behoefte te hebben aan een keuken.
Segmentatie koopurgentie

Stap 3: Follow-up

De gerichte opvolging is gebaseerd op de segmentatie in stap 2. Middels marketing automation software zorgen we ervoor dat de leads in een specifieke lijst terechtkomen. Zo kun je aan elke lijst de juiste opvolging koppelen.

 

 

De leads ontvangen na het invullen van het formulier direct een bevestigingsmail. In deze mail wordt een vraag gesteld, op basis van de gegeven reden in het formulier. Als er niet wordt gereageerd op de vraag, ontvangt de lead na een aantal dagen een reminder.

 

Bevestigingsmail follow-up

 

In een formulier kunnen de leads aangeven wanneer zij gebeld willen worden.

 

 

Stap 4: Bereik

Om meer bereik te genereren, is het e-book gepromoot via social advertising: zowel LinkedIn, als Facebook advertising. Hier hebben wij de advertenties heel specifiek gericht op horeca ondernemers. Voor slechts een klein budget per dag, hebben we al een grote doelgroep bereikt. Middels een simpele, opvallende afbeelding hebben we de doelgroep getriggerd om het gratis e-book te downloaden. De leads die via deze weg hun gegevens achterlaten, worden automatisch opgevolgd.

 

 

Het resultaat

Schoondergang verzamelde al een tijdje leads via Adwords, Bing en hun eigen salesteam. Via de website kwamen echter nog niet zoveel leads binnen. Daarnaast werden de binnengekomen niet consistent opgevolgd. Wij hebben hier verandering in gebracht door gratis downloads op de website van Schoondergang aan te bieden. De drempel is nu lager voor leads om hun gegevens achter te laten. Schoondergang verzamelt nu sneller leads en middels marketing automation worden zij direct (automatisch) gesegmenteerd en opgevolgd.

De opvolging sluit aan op de situatie van de lead en zo kunnen we in marketing automation zien wanneer een lead ‘sales-ready’ is. Bijvoorbeeld wanneer een lead aangeeft een concrete behoefte te hebben. Het salesteam kan dan gelijk actie ondernemen.

 

De nieuwe werkwijze met marketing automation zorgt ervoor dat Schoondergang veel uren per week bespaart. Dit levert meer winst op, omdat er tijd over is en deze uren effectief ingezet kunnen worden om het bedrijf elders naar een hoger niveau te brengen.

 

Wil jij ook meer leads verzamelen en deze automatisch opvolgen met marketing automation software?
Onze marketing automation specialisten kunnen jou meer informatie geven over wat marketing automation kan betekenen voor jou organisatie.

 

Neem contact met ons op, of vraag gelijk een live marketing automation demo aan!

 

Contact Vraag live demo aan