Het belang van A/B testen binnen e-mailmarketing

Het belang van A/B testen binnen e-mailmarketing

Door middel van A/B testen krijg je relevante informatie over welke onderdelen binnen je e-mailmarketing campagnes beter scoren onder jouw doelgroep. Vreemd genoeg  maken vele marketeers nog geen gebruik van A/B testen, terwijl je door A/B testen uit te voeren je e-mailcampagnes flink kunt verbeteren. Bij A/B testen test je twee varianten van een onderdeel binnen je e-mailcampagnes, bijvoorbeeld de onderwerpregel van de mail, om zo erachter te komen welke versie zorgt voor een hoger openingspercentage of zelfs voor een hogere conversie. In dit blog vertellen wij wat het belang van A/B testen is en hoe jij een succesvolle A/B test opzet!

Waarom is A/B testen belangrijk?

A/B testen leveren relevante informatie op die je kan gebruiken bij het optimaliseren van je marketingcampagnes. Je zet een A/B test in als je een bepaalde aanpassing wilt maken in bijvoorbeeld je e-mailcampagnes en wilt kijken of deze aanpassing daadwerkelijk voor een hogere conversie zal zorgen. Misschien vind jij de ene banner in je e-mail heel mooi, maar denken de ontvangers van je e-mail daar heel anders over.

Bij A/B testen binnen e-mails worden er twee verschillende e-mails verzonden naar je respondenten. De ene helft ontvangt versie A, en de andere helft ontvangt versie B. Aan de hand van het aantal conversies, het aantal clicks of het aantal openingen komt er een winnaar naar voren. Deze resultaten kunnen meegenomen worden in de volgende e-mailcampagnes.

Door gebruik te maken van A/B testen kunnen jouw marketing campagnes geoptimaliseerd worden waardoor ze effectiever zullen worden. Door A/B testen uit te voeren kan het effect echt gemeten worden waardoor de optimalisatie van nieuwe campagnes niet op basis van gevoel is, maar op basis van actuele gegevens.

A/B testen

Een succesvolle A/B test opzetten

Stap #1. Bepaal het doel van de test

Om een goede test op te zetten is het belangrijk om eerst het doel van de test te bepalen. Door vooraf aan de A/B test het doel te bepalen kan er voorkomen worden dat er verkeerde tests uitgevoerd worden. Doelen voor A/B testen kunnen zijn:

  • De open rate verhogen
  • De click-through-rate verhogen
  • De conversie verhogen
  • De bounce rate verlagen

Stap #2. Bepaal hoe jij de test gaat inrichten

Op basis van het doel van de test dat je in de eerste stap hebt bepaald is de tweede stap om te bepalen hoe jij de test gaat inrichten. Per doel zijn er andere punten waar je op kunt testen:

  • Open rate: Om te testen hoe de open rate verhoogt kan worden kun jij testen rondom de onderwerpregel uitvoeren. Ook zou je kunnen testen welke afzender (een medewerker uit je organisatie of een algemeen bedrijfsadres zoals info@searchuser.nl) zorgt voor het hoogste openingspercentage. Een ander onderdeel waarop getest kan worden is de verzenddag en de verzendtijd. Wordt een mail op zaterdagochtend meer geopend dan een mail op dinsdagavond?
  • Click-through-rate: Om te testen hoe het click-through-rate verhoogt kan worden zou je verschillende soorten content kunnen testen. Door verschillende onderwerpen te verwerken in de content en deze te A/B testen kun jij erachter komen welke onderwerpen jouw doelgroep interessant vindt. Wanneer het click-through-rate bij een bepaald onderwerp altijd hoger is dan bij andere onderwerpen zou je in de volgende e-mailcampagnes je specifiek op dat onderwerp kunnen richten.

Naast de bovenstaande voorbeelden zijn er veel meer soorten tests die je kan uitvoeren. In principe zou je elk onderdeel binnen je e-mails kunnen testen. Let erop dat je binnen een e-mail één test per keer uitvoert om zo goed te kunnen meten wat het resultaat per aanpassing is.

Stap #3. Analyseer de resultaten van je A/B test

Marketing automation software analyseren automatisch de resultaten van je A/B testen. De belangrijkste resultaten tonen ze via e-mail rapportages. De A/B testen kunnen grote verschillen in resultaten laten zien.

Aan de hand van de resultaten die de A/B testen laten zien kun jij je nieuwe e-mail campagnes optimaliseren. Blijkt het dat een persoonlijke benadering in een e-mail voor een hoger openingspercentage zorgt zou je in je nieuwe e-mail campagnes gebruik kunnen maken van een persoonlijke benadering of werkt een bepaalde lay-out goed onder jouw doelgroep? Gebruik dan een zelfde soort lay-out voor je volgende e-mailcampagnes. 

Wil je meer informatie over A/B testen of heb je hulp nodig met het opzetten van een A/B test? Neem contact met ons op!

CONTACT