Gebruik gamification in e-mail en verhoog jouw sales!

Gebruik gamification in e-mail en verhoog jouw sales!

Waarschijnlijk heb je al meerdere pogingen gedaan en tactieken gebruikt om de open en click ratio van jouw e-mails te verhogen. En wellicht met succes, maar heb je gamification al eens geprobeerd? In dit blog leggen wij uit hoe je door middel van gamification in e-mail jouw sales kan verhogen.

Wat is gamification?

Met gamification maak je van alles een spel. De lezer voert een actie uit en krijgt daar een “beloning” voor. In e-mails kun je gamification inzetten door punten toe te kennen aan acties, zoals het openen van de e-mails en de clicks op links. Je beloont de lezers dan eigenlijk voor dingen die jouw deliverability en betrokkenheid verhogen. En het is laagdrempelig voor de lezer.

Het is belangrijk dat het duidelijk is dat het de lezer eigenlijk geen moeite kost. Ze zitten al in de e-maillijst en hebben dus interesse in jouw product/dienst. Anders hadden zij hun e-mailadres niet achterlaten.

“Je hebt al 15 punten verzameld!”

Wanneer zij de e-mail openen/lezen laat je hen al op een leuke manier weten dat zij alleen al met die actie bijvoorbeeld punten hebben verzameld.

Een voorbeeld:

5 punten voor het openen van de e-mail
10 punten voor het klikken op een link in de e-mail

Dan kun je dus heel eenvoudig in iedere e-mail al 15 punten verdienen.

Laat ze in ieder geval weten dat ze al “meespelen” en nu al punten hebben verzameld zonder dat ze het eigenlijk door hadden.

Vervolgens kun je hier verder op ingaan. Laat hen weten hoe ze nog meer punten kunnen verdienen. Maar ook wat er gebeurt bij 25 punten of 100. Dat is gamification.

Bij 100 punten krijgen ze bijvoorbeeld een kortingscoupon voor een dienst/product. Laat hen steeds na een aantal punten weten dat ze weer een nieuw “level” hebben bereikt en wat daar de beloning voor is. Zo geef je hen niet het gevoel dat zij eigenlijk de marketing voor jou doen, maar ze vinden het zelf leuk om deel te nemen aan het spel. Er is geen frictie.

In marketing automation kun je voor jezelf bepalen hoeveel punten men verzameld voor iedere actie:

Leadscore voor gamification

Meerdere punten verzamelen in één e-mail

Zodra je deelnemers hebt, kun jij de gewenste acties bepalen. Deel bijvoorbeeld vijf relevante blogs die de meeste lezers op jouw website hebben. Dat zijn je beste blogs. Dit kun je terugvinden in je Google Analytics of een ander programma waarin je jouw statistieken bijhoudt.

Je kunt dan de e-mail beginnen met “In deze e-mail kun je 25 punten verdienen. Wij hebben vijf blogs verzameld die interessant voor jou zijn. Door enkel deze blogs aan te klikken en te lezen kun je al 5 punten per blog verdienen!”

Zo trek je opnieuw verkeer naar je blogs toe en voed je hen ook met meer informatie. Zo maak je hen “warmer” om uiteindelijk een product/dienst bij je af te nemen.

In marketing automation kun je heel snel zien wie er daadwerkelijk op de links hebben geklikt.

Clicks in e-mail voor gamification

Gamification is dus eigenlijk een win-win situatie

Je creëert een hoge betrokkenheid en goede open/click ratio’s. En je begeleidt leads zo onopvallend verder door de salesfunnel.

Jouw lezers zijn blij, omdat het hen ook iets oplevert wanneer zij deelnemen aan het spel.

Wanneer start je met gamification?

Zodra de leads hun e-mailadres achterlaten in een formulier op jouw website of in jouw marketingcampagnes, kun je hen automatisch in een workflow terecht laten komen. Als je gebruikmaakt van marketing automation tenminste.

Voorbeeld van een klein gedeelte van een workflow:

Workflow voorbeeld

Je kunt dan een welkomstmail versturen, direct na de inschrijving. Dat is de e-mail die zij zeker zullen openen. Ze hebben immers niet voor niks hun e-mailadres achtergelaten. Je dient dus je beste content in deze e-mail te verwerken. Dit is jouw “first impression”. Daar kun je ook gelijk starten met gamification.

Natuurlijk zullen er ook lezers zijn die niet zoveel waarde hechten aan het spel. Maar er zullen ook fanatiekelingen tussen zitten die niet kunnen wachten op een nieuwe e-mail.

Hoe lang ga je door met gamification?

Je kunt een e-mail reeks natuurlijk zo lang door laten gaan als je wilt, maar op een gegeven moment wil je dat het iets meer oplevert dan een hogere open en click rate. Het doel is dat de prospects klant worden. Vijf e-mails verdeeld over een bepaalde periode is wel gebruikelijk.

Als het “spel is afgelopen”, hoef je niet per se niks meer van je te laten horen. Je kunt hen als beloning nog steeds in een “VIP” lijst plaatsen. Daar stuur je dan bijvoorbeeld mails naartoe met exclusieve aanbiedingen.

Daarnaast kun je gamification ook op een later moment weer oppakken. Stel je verkoopt opleidingen en iemand heeft een opleiding bij je gevolgd, dan kun je gamification inzetten voor een upsell. Laat de klant bijvoorbeeld sparen voor korting op een vervolgopleiding.

Wat levert gamification jou op?

Hopelijk sales, natuurlijk! Maar het levert je zeker meer engagement en interactie op. Men leert op een speelse manier jouw bedrijf beter kennen. En dit kan positieve resultaten opleveren voor jouw business, zoals conversies of sales. Deze resultaten kun je analyseren en optimaliseren. Met gamification kun je zo jouw business laten groeien.  

Meer weten over gamification?

Neem contact op met onze specialisten!

CONTACT