5 tips voor jouw start met marketing automation

5 tips voor jouw start met marketing automation

Uit onderzoek is gebleken dat veel bedrijven wel willen starten met marketing automation, maar niet weten hoe of waar zij moeten starten. Ervaart jouw organisatie dit ook? In dit blog delen wij vijf tips hoe je goed start met marketing automation en optimale prestaties uit het kanaal haalt om jouw organisatie verder te laten groeien.

Tip #1: Begin bij de basis

Marketing automation is een zeer uitgebreide tool met enorm veel functionaliteiten. Deze hoef je niet allemaal tegelijk te kennen of te gebruiken. Begin bij de basis. Stel jezelf eerst de  vraag: wat willen we met marketing automation bereiken en hoeveel mag dat ons kosten?

Dit kan een van jouw antwoorden zijn:

– Het automatiseren van mijn marketing om tijd te besparen

– Meer conversies

– Een soepele customer journey bieden

– Leads sneller naar de sale begeleiden

Zodra je in kaart hebt gebracht waar je marketing automation voor wilt inzetten en hoeveel dit mag kosten, kun je starten.

Tip #2: Hou het klein en simpel

Je hoeft niet gelijk alle functionaliteiten van marketing automation in te zetten om een van de bovenstaande doelen te bereiken. Begin klein, kijk eens wat je op dit moment al hebt en gebruikt.

Gebruik je bijvoorbeeld al een CRM systeem? Bekijk eens of je deze kunt integreren met marketing automation software. Zo heb je alles op een plek en verzamel je nog meer op informatie over jouw contacten, zoals het klikgedrag op jouw website in plaats van alleen naw gegevens.

Heb je al een e-mailtemplate? Verwerk deze in marketing automation, na de integratie met jouw CRM systeem kun je specifieke maillijsten samenstellen en gerichte emails versturen met relevante informatie voor die specifieke lijsten.

Dit zijn slechts kleine stapjes voor jouw start met marketing automation.

Tip #3: Start met slechts één campagne

In het kader van “hou het klein” adviseren wij om te starten met één campagne. Maak bijvoorbeeld één campagne voor unieke content, zoals een whitepaper die je aanbiedt op een landingspagina via advertising.

In marketing automation kun je vervolgens een geautomatiseerde opvolging klaarzetten. Denk hierbij aan 4 of 5 opvolgmails waarmee je on top of mind blijft bij de lead en deze zo begeleidt naar de uiteindelijke sale.

Bekijk in onze case study een voorbeeld van een automatische opvolging via marketing automation.

Lees onze blog voor tips om een workflow op te zetten in marketing automation >>

Tip #4: Leg het gedrag van leads vast met een lead score

Hoe weet je of leads klaar zijn voor een sale?

Wanneer jouw leads in de funnel terechtkomen, kun je hun gedrag volgen in marketing automation. Je kunt bijvoorbeeld zien of zij de emails openen, op links klikken of dat zij bijvoorbeeld de contactpagina op jouw website bezoeken.

Aan deze acties kun je een lead score hangen. Op basis van de lead score kun je bepalen in welke fase de lead zit binnen het aankoopproces.

Het openen van de e-mail telt dan natuurlijk minder zwaar dan wanneer de lead bijvoorbeeld op een link klikt en zich daar voor een demo of afspraak inschrijft.

Wanneer de lead een bepaalde score behaald heeft, kun je deze doorsturen naar de salesafdeling die contact op kan nemen met deze “warme” lead die hoog waarschijnlijk klaar is voor een aankoop.

Tip #5: Dupliceer het succes

Is die ene campagne een succes? Dan kun je deze dupliceren en starten met meerdere campagnes. Leer van de resultaten die je boekt met de campagnes en optimaliseer waar nodig. Zo zorg je ervoor dat je op het juiste moment, de juiste boodschap naar de verschillende mailinglijsten verstuurd.

Vanuit deze tips kun je verder gaan bouwen en jouw marketing automation gebruik steeds verder uitbreiden.

Toch nog hulp nodig bij jouw start met marketing automation?

Neem contact op met onze marketing automation specialisten!

CONTACT