3 manieren om jouw marketing automation te optimaliseren

3 manieren om jouw marketing automation te optimaliseren

Er bestaat geen “shortcut” om leads naar de sale te begeleiden in marketing automation. Het is een on-going proces van continu de kopers activiteiten in kaart brengen en een doorlopende online conversatie via emails. Als je dit goed doet, win je het kostbare vertrouwen van de kopers. Hetgeen dat iedere marketeer natuurlijk wilt ;). Op deze drie manieren kun jij jouw marketing automation optimaliseren.

Middels regels en triggers worden handmatige processen vervangen door het marketing automation systeem, toch is de moeite die jij in het systeem steekt niet voor niets. Op den duur zal het je tijd en geld besparen. Door het systeem op de juiste manier in te stellen, kun je effectievere conversaties met leads aangaan en leer je hoe jouw potentiële klanten zich gedragen.

Conversaties via marketing automation werken vrijwel hetzelfde als offline. De gesprekken dienen van toepassing en relevant te zijn. Als je het niet zo aanpakt, zal je leads direct kwijtraken.

Voorbeeld:
Stel je voor dat je oma jou een kaart stuurt via de post. Dan zou ze het fijn vinden als jij haar belt als reactie op de kaart. Maar ze zou nooit een telefoontje van een telemarketeer willen krijgen omdat ze enkel een website bezocht heeft.

Om het vertrouwen van de leads te winnen en marketing automation effectief te gebruiken, is het belangrijk dat je de software dusdanig instelt dat elk onderdeel makkelijk kan opschalen wanneer je bedrijf groeit.

3 manieren om jouw marketing automation te optimaliseren:

1. Breng het proces in kaart

Het proces komt altijd vóór de technologie. Dit houdt in: bepaal eerst het proces om jouw leads te segmenteren en implementeer het in marketing automation software. Definieer de stereotypen van jouw beste kopers en creëer buyer persona’s. Wanneer je hun pijnpunten in kaart hebt en weet wat zij nodig hebben om vertrouwen op te bouwen, kun je jezelf afvragen hoe je segmenten in realtime kunt identificeren op basis van demografische gegevens, bedrijfsgegevens en gedrag.

De criteria die jij bepaalt, worden de regels die je in marketing automation gaat instellen. Op deze manier kun je ook processen ontwikkelen voor lead nurturing, sales alignment en customer life management.

marketing automation proces

2. Sla gegevens op

Zorg ervoor dat je gegevens over de verzending van e-mails en andere korte termijn doelen vastlegt. De grootste fout die organisaties maken in marketing automation is dat ze gegevens niet vastleggen. Dit is een gemiste kans. Verloren data die je nooit meer terugkrijgt. Het is belangrijk dat je slimme vragen stelt in formulieren en alle data verzamelt waarmee je zoveel mogelijk te weten komt over jouw potentiële klanten.

3. Stel basisdoelen

Dit wordt het vaakst over het hoofd gezien. Als je niet weet waar je naartoe wilt, hoe weet je dan dat je jouw doel bereikt hebt of dat jouw marketing succesvol is? Marketing is geen wetenschap. Je bent afhankelijk van een steeds veranderende variabele: jouw klant. Campagnes kunnen falen, maar het echte falen is het niet vastleggen van resultaten en niet optimaliseren op basis van feedback. Stel een doel, documenteer het proces en de resultaten, zodat je van de fouten kunt leren.

Lead acquisitie, leads beheren en sales

Marketeers gebruiken marketing automation vaak om hun processen te definiëren. Maar als je de technologie gebruikt om een proces te creëren, heb je eigenlijk al verloren. Marketing automation zet je in voor lead acquisitie, leadmanagement en sales. Het proces dien je vooraf in kaart te brengen, sla data op en stel basisdoelen. Op die manier kun je het systeem effectief inzetten om jouw bedrijf te laten groeien.

Er is geen shortcut. Als je bereid bent om het nodige werk te doen, zal jouw marketing slagen en groeien door marketing automation.

Starten met marketing automation?

Neem contact op met onze specialisten!

CONTACT