Waarom jouw organisatie in 2016 moet starten met marketing automation

Waarom jouw organisatie in 2016 moet starten met marketing automation

Wij verwachten dat binnen 3 jaar 50-75% van B2B organisaties gebruikmaakt van marketing automation software. Simpelweg omdat je in de nabije toekomst niet meer zonder kunt.

Vandaag de dag speelt bijna jouw hele salesfunnel zich online af. De tijd dat de klant ‘blanco’ het gesprek met je salesmedewerkers aangaat is voorbij.

De organisaties die marketing automation inzetten begrijpen dit, en zorgen ervoor dat alle leads gepersonaliseerde content ontvangt, zij het via websites/advertenties of via e-mail.

Allemaal geautomatiseerd.

De klant wordt dan stap voor stap, automatisch, klaar gestoomd voor het belangrijke gesprek met je salesmedewerker. Die een signaal krijgt wanneer de lead ‘salesklaar’ is.

Marketing Automation is een blijvertje

Marketing Automation is hier om te blijven. Het enige dat zal veranderen is de kracht en de mogelijkheden van de software (en misschien de privacy wetgeving, maar laten we dat onderwerp parkeren..). Er zullen meerdere platformen komen, met nieuwe functies en mogelijkheden.

Dit is echter geen reden om te wachten. Sterker nog, in 2016 zullen enkele concurrenten van jouw organisatie marketing automation gaan inzetten. En hiermee meer leads genereren, en meer sales.

Zorg ervoor dat je op tijd start.

Vijf redenen om dit jaar nog te starten met marketing automation:

1. Je bespaart enorm veel tijd

Zoals we al in dit blog aangeven, kun je honderden uren besparen wanneer je veel voorkomende communicatiemomenten met de klant automatiseert. Denk eens aan offerte opvolging, of up-selling emails.

Maar denk eens verder dan e-mails: ook op social media kun je enorm veel tijd besparen door je posts te automatiseren. Met tools als Buffer kun je berichten weken (maanden) vooruit plannen, waardoor je een gestroomlijnde (en consistente!!) activiteit hebt op social media.

2. Je leads en klanten zitten niet meer op algemene informatie te wachten

Hedendaags heb je geen excuses meer om algemene emails te sturen. Jouw leads en klanten verwachten namelijk gepersonaliseerde content. Dit zijn ze namelijk gewend door grote partijen als Amazon en Bol.com.  

Schermafbeelding 2016-01-13 om 08.33.15

 

Dus wanneer je meerdere productgroepen verkoopt, dan is het niet nodig om te ‘schieten met hagel’. Zorg ervoor dat jouw leads duidelijk gesegmenteerd worden, gebaseerd op hun website- en koopgedrag. Na die segmentatie ga je verder met het (automatisch) versturen van doelgerichte emails, zodat de lead informatie ontvangt die hij nodig heeft.

3. Je vergeet geen leads meer op te volgen

Dit is voor veel organisaties een heikel punt, vooral als er heel veel leads in de funnel zitten. Het is dan een uitdaging om al deze leads op de juiste manier op te volgen, op tijd.

Natuurlijk werken we met to-do’s, en waarschijnlijk met een CRM systeem met notificaties. Echter, een belletje wordt snel vergeten of uitgesteld.

Heb daarom voor elke nieuwe lead een automatische e-mail opvolging, bijvoorbeeld met extra waardevolle informatie die niet te vinden is op de website. Een powerpoint waarin je nog een keer uitlegt hoe jouw organisatie te werk gaat. Of een case study over een klant in dezelfde branche als de prospect.

Op deze manier houd je warm contact met de lead. Enorm waardevol – vooral als de lead met meerdere partijen contact heeft.

4. Je vergroot de kracht van je salesmedewerkers

Veel B2B organisaties maken gebruik van koude acquisitie. Dit kan natuurlijk heel waardevol zijn, vooral als je hele goede salesmedewerkers hebt.

Maar wat als je het resultaat van deze salesmensen met enkele procenten kunt verhogen? Wat zou dat betekenen voor je omzet?

Een hoop denk ik.

Hoe dit gebeurt is simpel. In plaats van een lijst met ‘koude’ leads, lever je jouw salesmedewerkers een lijst aan met ‘warme’ leads.

Hoe?

  1. Door gebruik te maken van verschillende opt-in mogelijkheden op je website. Denk aan waardevolle informatie die je potentiële klant kan downloaden: een checklist, e-boek, whitepaper, presentatie, case study. Zodra iemand deze downloadt, zie je exact wat zijn website gedrag is en welke pagina’s (hoe lang) bezocht worden.
  1. Koude e-mail. Je kunt er ook voor kiezen om een koude e-mail te sturen met een link naar de website. Op deze manier wordt de lead ook gemeten op de website.

Op deze manieren vang je enorm veel informatie over je leads, waardoor jouw salesmedewerkers veel gerichter kunnen bellen naar deze leads. Vooral wanneer jouw organisatie meerdere producten of diensten verkoopt, of aan meerdere branches, is het waardevol om te zien welke pagina’s op je website de lead heeft bezocht. 

5. Het is door iedereen makkelijk te gebruiken

Denk niet dat je technisch onderlegd moet zijn om de software te gebruiken. Integendeel: tegenwoordig is vrijwel iedere marketing automation software enorm simpel in gebruik.

Dit betekent dat je iedere sales en marketing medewerker heel snel gereed maakt om het systeem op de juiste manier te gebruiken. Dit kost geen maanden, maar dagen. Sterker nog, je kunt de belangrijkste onderdelen van het systeem binnen een paar uur al onder de knie krijgen.

Ook qua prijs is het enorm verleidelijk om dit jaar al te starten met marketing automation. De tijd dat het alleen betaalbaar was voor grote organisaties is voorbij. Er komen namelijk steeds meer kleinere software partijen op de markt, welke een veel lager prijsmodel hanteren.

Wanneer start jij?

Wees een voorloper in je branche en zorg ervoor dat je tijdig start met marketing automation. Des te eerder je start, des te meer waardevolle leads je dit jaar nog zult vangen.

Je hoeft niet je hele marketing om te gooien – zelfs met hele kleine stappen is marketing automation al waardevol en omzetverhogend. Denk aan simpele segmentaties van je doelgroepen, of gepersonaliseerde sales e-mails.

Ben je benieuwd welke software het beste bij jouw organisatie past? Vraag een live demo aan!