Automatiseer de verkoop aan bestaande klanten
Heb jij een grote lijst klanten waarvan je weet dat je sales medewerkers hier meer omzet uit kunnen halen? En frustreert het jou dat je weet dat dit niet of te weinig gebeurt?
Waarschijnlijk zijn je sales medewerkers zo druk bezig met het binnen halen van nieuwe klanten, dat ze vergeten hun tijd en energie te steken in het benutten van saleskansen binnen het huidige klantenbestand.
Niet alleen laat jouw organisatie op deze manier letterlijk geld liggen….je mist ook de kans om je huidige klanten nog sterker aan je te binden.
Zo automatiseer je sales aan bestaande klanten
Wij brengen je goed nieuws: de tijd dat jij 100% afhankelijk bent van jouw sales medewerkers voor je upselling is voorbij.
Met marketing automation is dit proces in no time opgezet. Je hebt de keuze om het helemaal te automatiseren, of om een groot gedeelte persoonlijk uit te voeren.
Wij zullen drie simpele uitvoeringen met je delen:
Uitvoering 1: automatische notificaties naar sales medewerkers
Wanneer een klant gereed is voor een upsell of herhaal aankoop, stuur je een notificatie naar de desbetreffende accountmanager (via email of sms). Tevens kun je ervoor zorgen dat deze automatisch in een sales pijplijn terecht komt, zodat hij op de agenda blijft.
Voorbeeld: Wanneer een sales medewerker van een autodealer een notificatie krijgt wanneer een bestaande klant meer dan x aantal keren de website bezoekt binnen een maand. Dit kan voor een autodealer een sterk koopsignaal zijn.
Uitvoering 2: automatische uitnodiging naar klant
Wanneer een bestaande klant gereed is voor een upsell of herhaal aankoop, ontvangt deze automatisch een sales- of uitnodiging e-mail. Dit kan ook geautomatiseerd worden wanneer jij een klant een email wilt sturen wanneer hij al een ruime tijd geen aankoop heeft gedaan (in het geval van bijvoorbeeld e-commerce: herken je de e-mails van bol.com, ‘We hebben je gemist’?)
Deze uitvoering is iets minder persoonlijk, maar wanneer je klanten aantal in de honderden of duizenden loopt, dan is het naar mijn mening de beste optie.
Het mooie is dat je deze mail ook kunt laten herhalen, zodat hij nogmaals wordt gestuurd naar klanten die hem niet hebben geopend.
Voorbeeld:
Wanneer je een e-commerce business hebt waarbij je een e-mail stuurt wanneer een klant een x aantal weken/maanden geen bestelling heeft geplaatst.
Of wanneer je een product verkoopt dat na een x periode aan vervanging toe is, zoals bijvoorbeeld meubels.
Uitvoering 3: vraag het de klant met een formulier
Wanneer je een groot klantenbestand hebt, dan is het sowieso wenselijk om eens per 1-2 jaar de contactgegevens te checken bij de klant. Waar dit voor sommige organisaties een saaie e-mail is, vinden wij dit dé manier om saleskansen te ontdekken.
Je voert dit als volgt uit:
1. Je stuurt een formulier dat al ingevuld is, die ze alleen hoeven te checken voor akkoord. Met marketing automation software zijn deze formulieren al ingevuld voor ze – dit noemen ze dynamische formulieren. Dit scheelt enorm veel tijd (en bij sommigen, irritatie).
2. Je vult dit formulier aan met extra vragen, waarbij de antwoorden aangeven of de klant gereed is voor een nieuwe sale. Dit kan indirect zijn: ‘U heeft vorige jaar product x aangeschaft. Bent u nog steeds tevreden met product X?’, of direct: ‘We hebben een nieuw product die perfect aansluit op [product X]. Zouden we u hierover mogen bellen?’
3. De salesmedewerkers ontvangen een notificatie wanneer een klant een sales signaal aangeeft. Dus wanneer de klant bijvoorbeeld aangeeft dat hij gebeld kan worden. Overigens zou ik dit ook automatiseren, met bijvoorbeeld een app als Calendly.
Voorbeeld:
Wanneer je een verzekeringskantoor hebt, dan kun je een formulier sturen naar je klanten waarbij je checkt of de gegevens nog kloppen. Hierbij kun je ook een latente behoefte signaleren – wanneer iemand een bedrijf is gestart en hiervoor nog geen verzekering bij je heeft.
Samenvattend: drie manieren om verkoop aan je huidige klanten te automatiseren:
1. stuur automatische notificaties naar sales medewerkers
2. automatische de salesvraag naar de klant
3. vraag het de klant met een formulier
Wil jij ook je upselling automatiseren?
Wij bespreken graag de mogelijkheden van zo’n automatisering voor jouw organisatie. Vraag hier een demo aan.