3 manieren waarmee jouw organisatie 100+ uren/maand bespaart met marketing automation
Zodra wij Marketing Automation Software implementeren bij een klant, is het uiteraard belangrijk dat we meetbare doelstellingen hebben.
Echter, er is 1 doelstelling die minder ‘hard’ is, maar daardoor niet minder belangrijk:
Het aantal werkuren dat bespaard wordt door de software
Dit aantal uren kan enorm zijn, voor elke organisatie.
En welke organisatie wil geen tijd besparen? Je besteedt deze uren liever aan het ontwikkelen van je product of je processen.
Hedendaags is er simpelweg geen excuus meer: alle werkzaamheden die je kunt automatiseren, moet je automatiseren.
Wacht daar niet mee.
Maar op welke manieren kun je uren besparen met Marketing Automation?
Tijdsbesparing #1: Opstellen van e-mails
Schrijven je medewerkers vaak dezelfde e-mails in de opvolging van hun leads, waar ze elke keer tijd en energie in moeten stoppen?
Dat is niet nodig.
Met Marketing Automation stel je e-mail (reeksen) op die vervolgens automatisch worden verstuurd. E-mails die je normaal gesproken moet schrijven en tijdig moet versturen.
Dit laatste kost natuurlijk veel tijd, wat je nu allemaal kunt besparen.
Voorbeeld van een software leverancier
Een klant van ons levert een SaaS (‘Software As A Service’) product. In de meeste salesgesprekken is de presentatie over hun product hetzelfde, en bespreken zij dezelfde aspecten van hun software product.
Voordat ze begonnen met marketing automation, hadden ze een slechte opvolging; vaak werd dit vergeten, of ze verstuurde de opvolging e-mail ‘last minute’.
Je kunt je voorstellen dat dit geen goede indruk maakt op je prospect.
Op naar geautomatiseerde e-mails
Momenteel pakken ze het anders aan. Inmiddels hebben ze een e-mail reeks van 3 e-mails in hun Marketing Automation software staan (ook wel een e-mail ‘workflow’ genoemd), welke ze standaard verzenden na een salesgesprek:
- (zelfde dag) Dank voor het gesprek, met een korte samenvatting van de benefits van hun software;
- (1 dag later) Link naar een artikel met extra informatie over de software
- (4 dagen later) Link naar een artikel met een case study, waar ze uitleggen welke resultaten een klant heeft behaald met de software.
Let wel: in al deze mails wordt de geadresseerde persoonlijk aangesproken.
De ontvanger beschouwt deze e-mails als persoonlijke e-mails.
Wat verder belangrijk is: in al deze e-mails zit een link naar een website pagina.
Waarom is dit zo belangrijk?
Omdat zij, zodra hun prospect op een van de links klikt, exact meten wat deze prospect doet op de website.
Elke klik op de website meet je Marketing Automation Software namelijk het apparaat waarmee je prospect de site bezoekt, welke automatisch wordt gemonitord bij de volgende bezoeken!
Tijdsbesparing #2: Het zoeken naar nieuwe leads
Het is niet makkelijk om een lijst met geschikte leads te vinden. Veel B2B organisaties kopen leads in, maar ook dit blijkt niet altijd een schot in de roos wat betreft kwaliteit.
Een andere manier die veel wordt ingezet is uiteraard de koude benadering, via telefoon ofwel via e-mail.
Dit kan uitstekend werken, maar de praktijk wijst uit dat dit voor veel organisaties lastig is. Vooral omdat het a) enorme saleskwaliteiten eist, b) heel veel tijd kost – de ‘hit rate’ met koud bellen is vaak heel laag, tussen de 1-5%.
Niet alleen dat; veel ondernemers merken dat hun salesmedewerkers liever hun tijd spenderen aan relatiebeheer in plaats van koude sales. Simpelweg omdat koude sales minder leuk is en veel tegenslagen kent.
Gelukkig is er Marketing Automation om de zoektocht naar leads te vergemakkelijken.
Hoe werkt dit?
Met dit systeem kun je exact meten wat een lead op jouw website heeft gedaan.
Is een belangrijke lead terug gekomen op je website? Stel een notificatie in zodat je salesmensen een sms of een e-mail ontvangen.
Tijdsbesparing #3: Je database is altijd (automatisch) up-to-date
Een van de grootste krachten van Marketing Automation software is het automatisch segmenteren van e-mail- en klantenlijsten.
Waarom is dit zo belangrijk?
Omdat niet al jouw leads en klanten hetzelfde zijn.
Omdat niet al jouw leads en klanten dezelfde behoeften hebben.
Tenslotte: omdat niet al jouw leads en klanten dezelfde boodschap nodig hebben.
Je e-mail lijst ‘schoon’ houden, waarbij alle data klopt, is essentieel voor elke organisatie. Wat ook essentieel is, is het opsplitsen van jouw database. Dit kan op meerdere manieren:
- demografie
- productinteresse
- branche
- fase in salesfunnel (geïnteresseerde, lead, klant, etc.)
Om elke keer een lead handmatig in lijsten te plaatsen, kost heel veel tijd.
Gelukkig is er Marketing Automation Software die dit uit handen neemt.
Je kunt deze software alle opdrachten geven die je wilt, gebaseerd op de acties van jouw leads.
Bezoekt een lead een specifieke landingspagina, gekoppeld aan product X? Dan plaatst het systeem deze lead direct in de door jouw aangemaakte lijst, lijst product X.
Ook voor e-commerce is dit enorm efficiënt; je kunt zoveel segmentaties gebruiken als je wilt, gekoppeld aan bijvoorbeeld a) aankopen in je winkel, b) aantal aankopen in je winkel.
Zo is je lijst altijd up-to-date, en kun je al jouw leads en klanten exact de juiste boodschap sturen.