Hoe val je online op bij jouw doelgroep, als iedereen al online is? Door onderscheidend te zijn en op te vallen. Een van de manieren waarop jij dit kan doen is door persoonlijke en relevante content aan te bieden. En wij weten hoe je dit proces kunt automatiseren waardoor je meer bereikt met minder inspanning! Wij delen 5 basistips om marketing automation effectief in te zetten.
Tip #1. Verstuur relevante en persoonlijke e-mails
E-mailmarketing is het meest gebruikte kanaal voor bedrijven. Door persoonlijke en relevante informatie te sturen, kun je klanten aantrekken en behouden.
Marketing automation helpt je hierbij door de acties van jouw contacten te volgen om zo hun interesses te achterhalen. Ook kun je met behulp van A/B testing verschillende content en onderwerpregels testen om te achterhalen wat het beste resultaat oplevert voor jouw doelgroep.
Dankzij marketing automation kun je constant relevante informatie over jouw doelgroep verzamelen. De informatie die voor jou gemeten wordt, kun je gebruiken om de inhoud van je e-mail voor specifieke doelgroepen te personaliseren. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan het opzetten van de e-mails want je wilt niet dat deze in een spamfolder eindigen. 6 tips om niet in de spamfolder te belanden vind je hier!
Tip #2. Genereer automatisch leads met relevante content achter een formulier
Een manier om leads te genereren is het aanbieden van relevante content op je website. Je biedt een download aan die in ruil voor het invullen van een formulier met gegevens aangeboden wordt aan de website bezoekers. Na het invullen van het formulier beschik jij over het e-mailadres van de lead waarnaar de aangevraagde content automatisch verstuurd wordt.
Er zijn vele vormen van content die aangeboden kunnen worden, een aantal voorbeelden van downloads zijn: whitepapers, e-books, blogs en presentaties. Belangrijk is om te zorgen dat de content van toegevoegde waarde is voor de bezoekers, het zal ze moeten uitnodigen om hun gegevens achter te laten.
Binnen marketing automation is het mogelijk om verschillende soorten formulieren aan te maken. Van formulieren zoals nieuwsbrief aanmeldingen tot aan contact aanvraagformulieren. Zorg ervoor dat een formulier netjes in jouw website past zodat deze uitnodigt om ingevuld te worden.
Door de juiste vragen te stellen in een formulier kun je de behoefte van leads achterhalen. Je geeft in het formulier bijvoorbeeld drie keuzemogelijkheden op de vraag welke behoefte zij hebben of wat de reden van aanvraag is. Op basis van het antwoord dat er gegeven wordt, worden de leads gesegmenteerd. Aan de hand van de segmentatie kunnen er specifieke opvolgingen gemaakt worden. Zo krijgt iedere doelgroep voor hun persoonlijke en relevante informatie toegestuurd.
Tip #3. Automatiseer je workflows voor een optimale opvolging
Het kost veel tijd om handmatig in de gaten te houden welke formulieren ingevuld zijn en welke content of informatie er verstuurd mag worden naar de lead. Met marketing automation kun je deze processen automatiseren. Na het invullen van het formulier krijgt de lead gelijk de aangevraagde content opgestuurd.
Op basis van de segmentatie die uit het formulier is gekomen kunnen er workflows ingesteld worden worden. Door workflows in te stellen kan je ervoor zorgen dat de lead automatisch opgevolgd wordt met andere relevante content en informatie via de e-mail. Workflows zijn een automatische reeks gebeurtenissen die automatisch geactiveerd worden door triggers, filters en acties die vooraf ingesteld zijn.
Er wordt gemeten welke e-mails geopend zijn en welke niet. Dankzij ingestelde triggers en filters gaat de workflow vervolgens automatisch weer verder. Zelf een workflow aanmaken? Lees hier hoe je dit aanmaakt!
Tip #4. Verhoog de kwaliteit van leads tot deze klaar zijn voor de sale
Zoals je bij tip #3 hebt gelezen, kun je in marketing automation je leads opvolgen door middel van de ingestelde workflows. In marketing automation kun je een score/waarde hangen aan alle acties die de lead in de workflow uitvoert, bijvoorbeeld het openen van de aangevraagde content, het bezoeken van je website of het aanvragen van meer content.
Door de waarde die er aan de leads gehangen wordt, is het overzichtelijk hoe “warm” de leads zijn. De sales afdeling kan dit overzicht gebruiken om te bepalen of de lead warm genoeg is om deze te benaderen. De kans is hierdoor groter dat de lead een klant zal worden.
Door de lead score wordt het automatisch overzichtelijk gemaakt in welke fases de leads zich bevinden. Zo kun je het sales proces optimaliseren.
Tip #5. Krijg inzicht in het online gedrag op je website
De meeste gebruikte website analyse tool is Google Analytics. Je kunt uit Google Analytics veel waardevolle data verzamelen. Dit is echter vaak even zoeken, waaraan je veel tijd kwijt bent. Ook kun je niet zien wie de bezoekers zijn. Wanneer de contactgegevens van een bezoeker bekend zijn in de marketing automation software (bijvoorbeeld na het invullen van een formulier) kan dit wel. Zo krijg je inzicht in het online gedrag van jouw bezoekers.
Voorbeelden van data die je uit marketing automation haalt:
– Hoe vaak zit een individuele bezoeker op je website?
– Welke pagina’s zijn er bezocht
– Waar hebben ze op geklikt?
Deze informatie kun je dan weer gebruiken om je marketingcampagnes te optimaliseren en om meer relevante en persoonlijke e-mails te sturen. Dit is ook waardevolle informatie voor de sales afdeling. Zij hebben hierdoor inzicht in waar de interesses van de lead en potentiële klant liggen.
Meer tips en informatie over marketing automation ontvangen?
Neem dan contact op met onze marketing automation specialisten!