De 10 meest gemaakte fouten in marketing automation
Een goed begin is het halve werk zeggen we altijd. Daarom hebben wij de 10 meest gemaakte marketing automation fouten verzameld, zodat je deze kunt voorkomen.
1. Leads niet opvolgen
Een fout die de hele implementatie van marketing automation bijna zinloos maakt. Want wat heb je aan de verzamelde leads als je vervolgens niet je best doet om deze klant te maken? Leads opvolgen doe je door hen na de conversie gestructureerd te voorzien van gerelateerde content via e-mailcampagnes. In de e-mails geef je de leads ook nog de mogelijkheid om te converteren. Hulp nodig bij het opvolgen van je leads? Neem contact met ons op!
2. Geen gebruikmaken van leadscoring
De leadscore helpt je om het gedrag van je websitebezoekers en leads in kaart te brengen. Je bepaalt de leadscore aan de hand van de handelingen die een lead uitvoert in de verstuurde e-mailcampagne. Je kent aan bepaalde acties punten toe, zoals het openen van de nieuwsbrief of klikken op een link.
Als je geen score toekent heb je geen duidelijk overzicht van wie kansrijke leads zijn. Het sales team is hierdoor veel tijd kwijt aan het opvolgen van de leads. Door een leadscore aan de leads te geven, weet de salesafdeling wat warme leads zijn waardoor hij minder tijd kwijt is om van deze leads sales te maken.
3. Geen duidelijke strategie
Marketing automation campagnes zullen niet slagen zonder een duidelijke strategie. Maak een compleet overzichtsplan van het verzamelen van leads, het optimaliseren van websites/landingspagina’s tot het opvolgen van leads en deze omzetten naar sales.
4. Doelgroepen niet helder hebben
Net als een duidelijke strategie, zijn jouw doelgroepen net zo belangrijk om de campagnes te laten slagen. Je kunt via marketing automation super gerelateerde informatie versturen naar jouw leads, met dynamische e-mails etc. Het is ontzettend zonde als deze mensen in de verkeerde doelgroep staan en e-mails ontvangen met informatie die helemaal niet aan hun behoefte en interesses voldoen.
5. Verkeerde data verzamelen
Allereerst is het belangrijk dat je überhaupt data verzamelt. Zonder data zal je nooit het succes van jouw marketing automation weten. Goede data is waardevol om jouw campagnes verder te optimaliseren en cruciaal om jouw campagnes goed te laten verlopen. Zorg er daarom altijd voor dat jouw data goed gefilterd is. Pas bijvoorbeeld filters toe om bepaalde personen uit te sluiten van een campagne als deze al geconverteerd hebben. Bovendien is het belangrijk dat je data structureel verzamelt. Anders ben je steeds enorm veel tijd kwijt aan het handmatig rechtzetten van de data.
6. Data van de advertentiecampagne niet koppelen aan marketing automation
Maak je gebruik van Google Adwords, Facebook advertising of een andere advertising vorm? Dan is het belangrijk dat je deze data koppelt aan je marketing automation om een volledig data overzicht te hebben.
7. De verkeerde KPI’s stellen
Goede KPI’s stellen is belangrijk om de juiste strategie te hanteren. Stel jezelf de vraag: wat is mijn doelstelling? Wanneer je jouw doelstelling hebt bepaald bijvoorbeeld meer leads verzamelen, kun je het entry point definiëren. Wanneer start een automation flow? Hierbij is het belangrijk om je te realiseren dat marketing automation niet zorgt voor meer leads, maar ondersteunend werkt bij het behalen van meer conversies.
Als je de basis dus goed hebt ingericht om leads te verzamelen, komen de leads daarna in jouw workflow terecht. Zodra je een begin- en een eindpunt hebt (op basis van jouw doelstelling), kun je het proces verder uittekenen. Dit proces splits je dan op in verschillende micro-conversies en kun je hier de juiste KPI’s op zetten.
8. Denken dat alles automatisch gaat
Ja, marketing automation automatiseert jouw campagnes. Maar dit betekent niet dat dit allemaal vanzelf gaat. Je dient marketing automation wel zelf handmatig op te zetten en vervolgens bij te sturen en te bewerken. Een eenmalige inspanning tijdens de opstartfase is niet voldoende. Je kunt niet enkel een trigger instellen en er dan niet meer naar omkijken.
Bijvoorbeeld: een e-mail flow aanzetten, zonder naar de resultaten te kijken. Ja jouw e-mail flow zal automatisch verstuurd worden, maar marketing automation zal niet zelf opmerken dat leads afhaken bij de tweede e-mail. Hiervoor dien je zelf de resultaten in de gaten te houden. Alleen dan kun je continu optimaliseren, dit doet marketing automation niet automatisch voor jou.
9. Database niet up-to-date houden
Het is erg belangrijk dat jouw database up-to-date is. Zorg ervoor dat leads die geconverteerd hebben, in een andere lijst terechtkomen zodat zij geen e-mails ontvangen die niet langer meer van toepassing zijn op hen. Zo voorkom je dat men zich uitschrijft. Een goede database is tevens belangrijk om gerichte content te kunnen sturen.
10. Marketing automation niet verwerken in het salesproces
Marketing automation is niet alleen bedoeld voor het marketingteam. Voor de salesafdeling is het net zo nuttig. Als het marketing- en salesteam goed samenwerken, kun je het traject van je leads versnellen. Jij kan namelijk warme leads aanleveren die zo goed als salesready zijn, de taak van het salesteam is dan om zo snel mogelijk contact op te nemen met deze leads. Zorg ervoor dat jullie belangen en visies zijn afgestemd om de gewenste resultaten te behalen. Dit doe je bijvoorbeeld door samen de leadscoring te bepalen.