7 feiten over marketing automation die iedere B2B ondernemer moet weten

7 feiten over marketing automation die iedere B2B ondernemer moet weten

De groei van marketing automation software zal in 2016 enorm toenemen in Nederland, vooral in de business-to-business sector. Dankzij de groei van ‘lichtgewicht’ software aanbieders, is marketing automation nu ook betaalbaar voor organisaties met kleinere budgetten.

We zullen in dit artikel geen tips delen over het gebruik van marketing automation, maar wel een aantal belangrijke statistieken uit de VS – wat een belangrijke graadmeter is voor de adoptie van marketing automation in Nederland in 2016:

1. 56% van organisaties gebruikt e-mail marketing software. Dit is een belangrijke graadmeter, aangezien gebruikers van e-mail marketing software een 75% grotere kans hebben om het volgende jaar te starten met marketing automation. (bron: Venture Beat, 2014)

Een groot aantal e-mail marketing software heeft ook de mogelijkheid om geautomatiseerde e-mails te sturen. Echter, met marketing automation software meet je tevens het website gedrag van de bezoeker en kun je veel gerichter e-mails verzenden, gebaseerd op dit gedrag.

2. Branches die het meeste gebruikmaken van marketing automation:

  • Software & Internet consultancy
  • Telecom
  • Computer & Electronics
  • Health & Pharmaceuticals
  • Business consultancy (bron: Mintigo, 2014)

Je ziet dat op dit moment de ‘grotere’ branches als Health en Telecom de eerste ‘adopters’ zijn van marketing automation. Onze voorspelling is echter dat – gezien het groeiende aantal kleinere betaalbare oplossingen – het in alle branches zal uitbreiden. Vooral e-commerce en consultancy bureaus zullen in 2016 de stap maken naar marketing automation.

3. 85% van de B2B marketeers die gebruikmaakt van marketing automation geven aan niet alle onderdelen van het systeem te gebruiken (bron: SiriusDecisions, 2014)

Wil je starten met marketing automation, laat je dan niet gek maken door alle mogelijkheden. Zorg ervoor dat je een duidelijk stappenplan hanteert, waarbij je begint met de meest basis activiteiten, bijvoorbeeld: automatiseren van e-mails, notificaties wanneer een lead terugkeert op de website, etc. Ga je te snel, vergroot je de kans dat de activiteiten ‘halfgebakken’ worden uitgevoerd.

4. De meest gebruikte marketing automation onderdelen zijn: email marketing (89%), lead nurturing (dit zijn geautomatiseerde, ingeplande e-mails die de lead sneller naar de sale brengt: 84%), integraties met andere software (CRM, social media, etc), centraliseren van alle klantgegevens (80%) en campagne management (82%) ( Regalix, 2014)

5. 63% van de gebruikers geeft aan dat de mogelijkheid om meetbare doelen en resultaten te meten van alle sales en marketing campagnes, de grootste waarde biedt van marketing automation. ( Gleanster, 2013)

Dit maakt duidelijk hoe belangrijk het is dat een ondernemer of een marketing medewerker gericht inzicht heeft in de kosten/baten van campagnes. Met Sharpspring software is dit heel makkelijk te meten: je ziet op de euro af wat wel en niet werkt.

6. B2B marketeers die gebruikmaken van marketing automation software hebben het aantal leads met gemiddeld 10% verhoogd. (bron: Forrester Research, 2014)

Dit is best logisch, aangezien je a) meer gepersonaliseerde content levert aan je contacten, b) je direct weet hoe ‘warm’ een lead is door het meten van zijn website gedrag. Dit is zonder marketing automation niet mogelijk, waardoor het vaak giswerk wordt of de lead genoeg interesse heeft in je product.

7. Leads die een ‘nurture’ e-mail campagne hebben ontvangen, leveren 20% meer sales mogelijkheden op dan leads die geen nurture campagne hebben ontvangen .  ( DemandGen Report, 2014). Ook: Organisaties welke gebruikmaken van lead nurturing hebben een 33% lagere ‘cost per lead’. ( Forrester Research, 2014)

Een van de eerste zaken die je moet implementeren zodra je start is ‘lead nurturing’. En ook hier geldt: begin zo simpel mogelijk. Zorg ervoor, dat wanneer iemand iets downloadt of aanvraagt op je website, dat je 2-3 e-mails gereed hebt staan die automatisch verstuurd worden. Dit kan een case study zijn, een geschreven artikel die relevant is, etc. etc.

8. Marketeers die gebruikmaken van marketing automation zien dit als de grootste toegevoegde waarde: 

  • Het automatiseren van repetitieve taken, zodat ze meer tijd hebben voor creatieve werkzaamheden (36%)
  • Meer gepersonaliseerde en gerichte content voor hun prospects en bestaande klanten (30%)
  • Het verbeteren van de klantervaring door gepersonaliseerde content (10%)
  • Betere email marketing (9%)
  • Minder ‘menselijke’ fouten in de klant communicatie (8%)
  • Het managen van alle leads (4%)
  • Het managen van alle marketing kanalen (3%) ( Lenskold and Pedowitz, 2013)

Veel ondernemers en marketeers willen een directe ROI zien zodra ze investeren in marketing automation software. Echter, zoals we hierboven lezen, is tijdsbesparing een enorme ‘benefit’ voor organisaties. Lees hier meer over in ons artikel, ‘Drie manieren waarop jouw organisatie 100+ uur/maand bespaart met marketing automation’

Ben jij benieuwd naar wat marketing automation voor jouw organisatie (of voor jouw klanten) kan betekenen? Vraag dan direct een demo aan.